ARTICOLUL ZILEI RECENTE SOCIAL

”Colivă” pentru școlile din Republica Moldova

Povestea despre faptul că în instituțiile de învățământ preuniversitar din Republica Moldova se desfășoară evenimente religioase cu diverse ocazii nu mai este o noutate. ”Slujitorii domnului” sunt prezenți la careurile de la primul și ultimul sunet, stropind cu agheasmă și recitând rugăciuni, chiar dacă există copii care împărtășesc alte religii decât cea creștin ortodoxă. Pe lângă participarea la aceste ceremonii laice, dumnealor sunt alături de elevi și la orele de religie ortodoxă. Deci, ei sunt atât preoți cât și învățători, în acest fel nivelul lor de influență asupra copiilor, dar și asupra părinților este unul suficient de puternic. Respectiv intimidările față de copiii de alte confesiuni religioase sunt mai pronunțate, iar legislația cu privire la faptul că învățământul este laic, sunt ușor trecute cu vederea. Mai desfășurat despre Biserica Ortodoxă din Republica Moldova (B.O.M.), relația cu puterea pentru păstrarea influenței și încălcarea legii puteți citi aici.

Locul preoților este la Biserică, nu într-o instituție de învățământ.

De ce?

Pentru că la școală se educă noi generații de cetățeni, iar pe lângă faptul că elevii sunt învățați litere, cifre și un pic de știință, mai este nevoie de a învăța și despre drepturile omului, libertatea gândirii, egalitate și non-discriminare. Preoții, ”slujitorii domnului” sau reprezentanții B.O.M. (sau oricum altfel doriți să-i numiți) prin propaganda religioasă și a așa ziselor valori creștin ortodoxe promovează:

  • discursuri homofobe (ex. preotul Ghenadie Valuță);
  • discursuri discriminatorii instigatoare la ură (ex. preotul Anatolie Cibric);
  • practici care pun în pericol viața omului (campaniile anti-vaccin, anti-avort);

Învățăturile împotriva drepturilor omului nu trebuie să aibă loc într-o instituție laică de învățământ și nici în oricare alta. Evul mediu demult a trecu, așa că profesorii trebuie să fie la școală, iar preoții la biserică. Această formulă ar trebui să fie aplicată în practică, nu doar pe hârtie. Predarea în exclusivitate a religiei creștin ortodoxe și nu a istoriei religiilor nu este altceva decât limitarea dreptului la libertatea de gândire a copiilor. Ministerul Educației Culturii și Cercetării închide ochii la aceste încălcări ale legislației, pentru că mariajul dintre puterea politică și cea religioasă a avut loc demult, iar cetățenii preferă să tacă, pentru că în Moldova nu este ”primit” să te opui șefului. Așa și trăim.

Conflicte între părinți și instituțiile de învățământ din cauza religiei au fost și vor fi foarte multe. Un exemplu recent este școala în care am învățat, Liceul Alexei Mateevici din orașul Dondușeni, despre care nu pentru prima dată se discută în spațiul public. În toamna anului 2018 la Consiliul pentru prevenirea și eliminarea discriminării și asigurarea egalității în Republica Moldova a avut loc o ședință cu participarea unui părinte și a reprezentanților administrației liceului cu privire la faptul că în instituția de învățământ sunt încălcate drepturile la libertatea de gândire a copilului. Atunci cazul nu a fost înaintat în judecat pentru că părțile au ajuns la o înțelegere. Reprezentanții liceului au spus că vor avea grijă să nu-i fie încălcată libertatea de gândire a copilului, iar în caz că părintele va mai întâmpina astfel de probleme, să contacteze administrația instituției de învățământ.

Pe 15 martie 2019, în incinta liceului Alexei Mateevici din or. Dondușeni s-a desfășurat ”Festivalul Colivei” la care au participat elevii din clasele a V-a până la cei de a XII-a. În instituția de învățământ a avut loc un ritual medieval excepțional, aceasta a fost împânzită de icoane, lumânări, colaci și alte obiecte de cult.

”Coliva este elementul principal, absolut necesar pentru pomenirea morților. La toate soroacele de pomenirea morților, creștinul se îngrijește să facă o colivă pe care s-o aducă la biserică împreună cu o sticlă cu vin, pentru a fi sfințite.”[1]

Este posibil ca imaginea să conţină: 1 persoană, mâncare şi interior

Fotografie de la ediția a II – a a Festivalului Colivei, liceul Alexei Mateevici din orașul Dondușeni: https://www.facebook.com/cojocari.97/photos/pcb.2297562923866118/2297562697199474/?type=3&theater

Ei bine, dacă s-a ajuns că la școală se organizează praznice gastronomice de pomenire a morților, este greu să discutăm în limitele rațiunii ”pure” despre acest subiect. Se vede că Ministerul Educației, Culturii și Cercetării, Direcțiile de Învățământ și alte instituții de învățământ din Republica Moldova sunt în criză de idei de evenimente sănătoase pentru dezvoltarea unei generații de cetățeni. În acest sens propun o serie de evenimente  Dumnealor, inclusiv și administrației Liceului Teoretic Alexei Mateevici din orașul Dondușeni.

Ce alte teme utile, în loc de ”Colivă”, pot fi discutate într-o instituție de învățământ?

  • Cosmos (galaxii, sisteme solare, planete, călătorii în spațiu, oamenii pe planeta Marte);
  • Tehnologii (inteligența artificială, aparate de zbor, calculatoare și diverse alte gadgeturi);
  • Medicină (de la metodele simple până la cele mai inovative de tratament a diferitor boli ale secolului XXI);
  • Geografie și istorie (cele mai mari, curate, vechi, frumoase orașe din lume, diversitatea culturală și religioasă pe pământ);
  • Educație civică (importanța participării cetățenilor la procesul decizional, democrație, drepturile omului, egalitatea de gen, corupție, accesul la informație, rolul cetățeanului în stat);
  • Psihologia omului (senzațiile, emoțiile, cum să faci față greutăților de zi cu zi, comunicarea și interacțiunea în societate).

Lista poate continua la nesfârșit (și poate fi completată participativ), iar tematicile cu siguranță că vor contribui la dezvoltarea unor abilități necesare copiilor atunci când vor păși în lumea adultă. La acest proces pot contribui cel mai mult învățătorii, ei au toate pârghiile necesare pentru a crește o generație care să știe mai mult decât să facă ”colivă” pentru înmormântări.

Dragelor și dragilor, nu îngropați sistemul de învățământ din Republica Moldova, el și așa este deja în groapă.

[1] https://ro.wikipedia.org/wiki/Coliv%C4%83

 

Acest articol a fost preluat de pe blogul: http://www.sergiubejenari.com/?p=146

Despre autor

Sergiu Bejenari

Mă numesc Sergiu Bejenari. Mi-am făcut studiile de licență și master la o facultate de filosofie din Chișinău. Am avut și am tangențe cu așa domenii cum ar fi educație, organizare comunitară, comunicare, administrare și implementare a proiectelor de participare a cetățenilor la procesul decizional.
Egalitatea de șanse indiferent de rasă și sex, apărarea drepturile omului, promovarea libertății de gândire și exprimare prin metode non-violente și non-discriminatorii, sunt doar câteva din principiile și valorile pe care le doresc prezente în societate.

Lasa un comentariu