RECENTE SOCIAL

Branduri internaționale și muncitori locali: o cartografiere a industriei de îmbrăcăminte și încălțăminte în Republica Moldova

Acest studiu, elaborat de Lilia Nenescu, Vitalie Sprînceană, Anastasia Nani și Corina Ajder, reprezintă o încercare de cartografiere a brandurilor de îmbrăcăminte și încălțăminte care produc în Republica Moldova și de elucidare a rolului pe care îl ocupă țara noastră în lanțul global de producere.
În lipsa unor date oficiale credibile cu privire la numărul de întreprinderi și cel al angajaților în sectorul care ocupă un loc important în structura exporturilor țării, studiul încearcă să stabilească dimensiunea reală a sectorului, inclusiv numărul de angajați.
Un alt scop al studiului a fost de a cerceta condițiile în care lucrează muncitorii din industrie. Astfel, studiul relevă, printre altele, problemele  în această industrie precum salariile foarte mici, munca peste program în exces și neplătită la rata stabilită prin lege, plata salariului la plic, contractele de muncă pe termen scurt, și frica răspândită în rândul muncitorilor de a-și revendica drepturile legale. Datele studiului confirmă indirect că Republica Moldova este foarte bine integrată în lanțul global de producere, iar industria de îmbrăcăminte și încălțăminte din Republica Moldova este un sector foarte important al economiei naționale, care ar trebui tratat ca atare în cadrul politicilor publice sectoriale.
Studiul este realizat de către Friedrich-Ebert-Stiftung Moldova în parteneriat cu Clean Clothes Campaign și Platzforma. 

Cele mai importante concluzii ale studiului sînt: 

– Costul muncii depuse pentru fabricarea unui articol de îmbrăcăminte oscilează în jurul unui procent din costul total al articolului respectiv. 

– Diverse instituții ale statului – Biroul Național de Statistică, MIEPO, Registrul Companiilor din Moldova, Ministerul Economiei – operează cu diverse cifre atît în privința numărului de fabrici  de îmbrăcăminte și încălțăminte active cît și în privința numărului de muncitori angajați în aceste fabrici.  Echipa a estimat aproximativ 200-300 fabrici de încălțăminte, 1000 fabrici/unități de îmbrăcăminte și peste 20 mii oameni angajați în sector. 

– Femeile reprezintă peste 80 % din numărul angajaților în sectorul de Textile, Îmbrăcăminte, Piele și Încălțăminte (eng. TAFL). 

– Potrivit muncitoarelor intervievate, salariile oscilează între 1800 lei (cel mai mic salariu raportat) și 6000 lei (cel mai mare salariu raportat, care include multă muncă peste program). 

– În aceste condiții, multe muncitoare au nevoie de venituri suplimentare pentru a-și hrăni familia: loturi agricole pe lîngă casă etc. 

– Moldova este parte a lanțului global de producție, fiind conectată atît cu producători din Vest (SUA. UE) cît și cu producători din Est (Rusia). 

– Transnistria este și ea bine integrată în lanțul global de producție, colaborînd cu branduri cunoscute precum Prada, Puma sau Lacoste. 

– Fabricile din Moldova lucrează atît ca subcontractanți direcți pentru branduri mari cît și ca subcontractanți pentru subcontractanți din alte țări. 

Întreg studiul poate fi citit aici: 

Branduri internaționale și muncitori locali: o cartografiere a industriei de îmbrăcăminte și încălțăminte î… by Vitalie Sprinceana on Scribd

Despre autor

Platzforma Redacția

Lasa un comentariu