AFIS

Amprente. Veaceslav Fisticanu și elevii – expoziție de artă vizuală / Imprints. Veaceslav Fisticanu and his students – visual arts exhibition

Amprente. Veaceslav Fisticanu și elevii – expoziție de artă vizuală
Sâmbătă, 29 noiembrie 2025, ora18:00 – vernisaj
4 decembrie 2025 – 28 februarie 2026, ora 16:00-20:00(program de vizitare în zilele de joi și sâmbătă)
Zpațiu (Casa Zemstvei, str. Al. Șciusev 103, Chișinău)

Dragi prieteni, vă invităm pe 29 noiembrie 2025, la ora 18:00, la deschiderea expoziției „Amprente. Veaceslav Fisticanu și elevii”. Expoziția întrunește lucrări realizate în perioada anilor 1991-2025, de către Veaceslav Fisticanu și de către elevii săi, pe care i-a instruit în cadrul Facultății Arte Plastice, Design și Decorative de la Academia de Teatru, Muzică și Arte Plastice (AMTAP), în cadrul Facultății Arte Vizuale și Design de la UPS „Ion Creangă”, Colegiului de Arte Plastice „Alexandru Plămădeală” și Liceului Academic de Arte Plastice „Igor Vieru”, și cu care continuă să colaboreze în prezent.

O parte din lucrările expuse aparțin membrilor Asociației Oberliht, care, fiind studenți la facultatea de arte, s-au autoorganizat cu scopul de a susține artiștii emergenți în lipsa unor programe expoziționale pentru tineri. Lucrările lor sunt completate de o serie de video-uri (arhiva video a Asociației Oberliht) ce documentează primii ani ai activității sale și servesc drept un cadru educațional și de popularizare a artei vizuale pentru cei interesați de contextul expozițional din perioada anilor 2000-2005. Prezentată inițial în cadrul proiectului ”Ways of Organisation”, această arhivă video a fost completată cu un nou interviu realizat cu Veaceslav Fisticanu, care va fi prezentat în cadrul expoziției date.

Asociația Oberliht, la rândul său, a activat mulți ani în Casa Zemstvei, sub umbrela proiectului Zpațiu, promovând ideea unui centru cultural comunitar. În concordanță cu încărcătura pe care o are acest spațiu și într-un spirit similar cu cel al primei sale manifestări publice Geamuri (2000), expoziția „Amprente (2025) își propune să reunească lucrările diferitor generații de artiști, foști și actuali elevi, trecuți prin atelierul lui Veaceslav Fisticanu și uniți prin aceeași școală, contribuind astfel la fortificarea acestei comunități și încurajând noi legături în sânul său.

partcipanți: Ciprian Antoci / Alexandra Babără / Lora Banari / Maria Bantuș / Angela Candu / Olga Cuculescu / Daria Cuznețova / Cornelia Druță / Veaceslav Fisticanu / Anatol Fornea / Olivia Furtună / Mireana Hmelnițkaia / Adrian Moraru / Dumitru Musteață / Vadim Palamarciuc / Valentin Pascari / Ghenadie Popescu / Ionuț Ion Savin / Vladimir Savițkii / Anastasia Sidorenco / Inga Spravedlivaia / Ruslan și Ala Streleț / Olga Șatova / Andrei Șimanschi / Anastasia Trifan / Vladimir Us

Veaceslav Fisticanu a prins gustul artei încă din liceu. Ulterior și-a continuat studiile în Kiev unde a căpătat acces la reviste despre arta contemporană, inclusiv la literatură românească. Cu toate că concursul de admitere în centrele din fosta URSS era foarte mare, cu 10-15 candidați pentru un singur loc, pregătirea pe care a avut-o l-a favorizat în calitate de candidat la Academia de Arte din Kiev unde, între 1978-1984, a studiat pictura. Spre deosebire de colegii lui ucraineni, care se aflau sub influența școlii socialist-realiste, Fisticanu demonstra mai multă deschidere pentru arta occidentală, cercetând teme precum e cubismului și expresionismul (considerate burgheze), făcând copii de pe lucrările lui Ion Sălișteanu, în cămin, pe ascuns, pentru a-i înțelege modul în care el își exprima gândirea în pictură.

Veaceslav Fisticanu. Haos și Ordine, 1991

Revenind în Moldova, Fisticanu se îndepărtează de școala academică pe care a urmat-o la Kiev, inspirându-se din artiști locali și străini proeminenți (Mihai Grecu, Günther Uecker ș. a.). În anii 90 ai sec. trecut Fisticanu începe să realizeze lucrări noi în stilul unui expresionism abstract, care gradual vor contura o serie de lucrări conceptuale denumite „Haos și Ordine”

O criză în creație îl provoacă să se adâncească în sfera pedagogiei, unde, în cadrul Institutului de Arte (astăzi AMTAP) el își va defini propria sa metodologie de predare a picturii, desenului și compoziției, experimentând cu studenții și încercând să pună bazele unei școli care să evite neajunsurile școlilor precedente prin care a trecut el însuși. Astfel, dincolo de realizările sale pe plan artistic apreciate în cadrul unor expoziții internaționale, Veaceslav Fisticanu devine cunoscut în calitate de pedagog și profesor, reușind, în perioada 1990-2025 să educe și să influențeze mai multe generații de artiști, dezvoltând cu ei totodată o relație de la egal la egal și deseori de prietenie.

Reușind să combine cele două roluri – al artistului (pictorului) și de dascăl – vorbește mult despre complexitatea personalității sale și vine să ne spună că una fără alta ar fi mai sărace, altfel spus nu poți preda o disciplină fără să o profesezi zilnic pentru a-i testa limitele și relevanța, și invers, faptul că-ți împarți ideile cu alți oameni (studenți sau artiști profesioniști) te ajută să reflectezi asupra propriei tale practici artistice și să crești în ceea ce-ți propui să faci.

curator: Vladimir Us

About the author

Platzforma Redacția

Leave a Comment