ARTICOLE.
Duminica trecută un grup eterogen de oameni a ieșit în Scuarul Catedralei Mitropolitane pentru a protesta împotriva lucrurilor ce se întîmplă în țară: prăbușirea monedei naționale, creșterea prețurilor, instabilitatea sistemului bancar etc. ”Acțiunea a fost declarată apolitică, iar organizatorii care au făcut uz de rețele sociale pentru a invita participanții le-au cerut să își pună haine negre și să nu afișeze simboluri ce ar putea fi asociate cu oricare dintre partidele politice existente. O bună parte dintre participanți și-au legat banderole cu culorile drapelului național. Cei prezenți la acțiunea de protest au fost îndemnați să descrie succint, în petițiile lor situația din țară și să propună măsuri de redresare, semnând mesajul cu numele și prenumele autentic, indicând vârsta și un număr de telefon, astfel încât organizatorii să posteze pe internet și să transmită presei petițiile concludente. (…) Ideea flashmob-ului a fost anunțată pe rețelele de socializare, cu genericul „Vrem Leul înapoi. Vrem țara înapoi. Vrem miliardele furate înapoi”. Inițiatori acțiunii sunt considerați doi tineri care s-au asociat în spațiul virtual, fără a se cunoaște în viața cotidiană.”
Subiectul speculațiilor din domeniul bancar moldovenesc a fost în centrul atenției și în această săptămînă. Au apărut și cîteva articole din presa străină. Karl-Peter Schwarz de la ziarul Frankfurter Algemenine Zeitung (Germania) a scris un material despre cum politicienii-businessmani moldoveni au reușit să fure un miliard și ceva de euro (aproape) perfect ”legal”: ”This was one of the largest bank robberies in the recent world history, not only for the former Soviet Republic of Moldova. The damage caused to dominant Moldovan banks is reaching 1,33 billion Euros – this is equal to one fifth of the annual GDP of a country with a population of 4 million inhabitants.
It is much more profitable to rob a bank using its management, than to actually organise an armed robbery. The alleged perpetrators are in the management and board of the bank of Moldovan banks. It is alleged that they approved credits for themselves in amounts of millions using dummy corporations and without any kind of collaterals and left the financial institutions to drift abandoned on their own. The money transferred from one account to another finally got into dark accounts and landed in offshore accounts or got used for buying of luxurious cars, private jets and luxurious buildings in places more attractive than Moldova.” (articol tradus din germană în engleză de Jurnal de Chișinău).
Despre același subiect a scris și Gheorghe Scarlat de la Fundația Universitară a Mării Negre care găsește că o parte din banii scoși din sistemul bancar moldovenesc au mers în Rusia: ”Băncile cu probleme din Republica Moldova mai au nişte active pe care le consideră sigure în bilanţurile lor şi unde au fost plasaţi banii scoşi din bănci, în afară de acordarea „creditelor neperformante”. Este vorba de plasamente pe piaţa din Moscova, mai precis obligaţiuni emise de Gazprombank. După unele date, s-ar fi investit echivalentul a 14 miliarde lei moldoveneşti în aceste obligaţiuni, partea leului având-o o singură bancă. Aceste plasamente nu au fost prudente, pentru că aveau au un grad redus de lichiditate, având maturitatea la şapte ani, şi până atunci nu prea s-ar fi găsit investitori pe pieţele financiare dispuşi să le cumpere mai devreme dacă ar fi nevoie de lichidităţi la Chișinău. Între timp, gradul de lichiditate al acestor plasamente nesăbuite a ajuns la zero, din moment ce UE a adoptat Decizia 2014/145/PESC prin care interzice orice fel de tranzacționare de obligațiuni sau instrumente financiare similare având o scadență care depășește 90 de zile și care sunt emise după 1 august 2014 de unele instituţii financiare ruseşti printre care şi Gazprombank.”
Evghenii Vizitei face, pe ava.md, o analiză economică comparativă a UE și Federației Ruse din perspectiva aderării Moldovei la fiecare: ”На сегодняшний день выбор Молдовы, конечно, очевиден – это европейский вектор развития. На фоне глубокого кризиса российской экономики и ухудшающейся внешнеэкономической конъюнктуры этой страны можно утверждать, что чем быстрее Молдова переориентируется на другие рынки, тем больше шансов на поступательное развитие нашей экономики в ближайшей и среднесрочной перспективе. При этом важно понимать, что стремление в Европу не должно быть слепым. Нам необходимо мыслить стратегически, тщательно взвешивая все плюсы и минусы проводимых реформ. Важно помнить, что Европейский Союз ожидают непростые времена, и Европа, в которую мы идем, будет совсем другой к тому времени, когда мы, дай бог, к ней придем…”
Echipa Rise Moldova face o investigaţie despre averile, casele de lux ale noilor miniştri şi despre relaţiile acestora cu lumea afacerilor.
Natalia Sergheev, la Europa Liberă, despre rapoartele Amnesty International despe Moldova, România, Rusia şi alte ţări din Europa de Est: „Republica Moldova este corigentă la capitolul pedepsirii torționarilor. În Raportul Anual despre situația în domeniul Drepturilor Omului se spune: „În ciuda faptului că pentru prima dată în R. Moldova a fost încarcerat un torționar, carențele frecvente ale sistemului confirmă existența impunității.” // După mai mult de cinci ani, n-a fost încarcerat nici un reprezentant al forțelor de ordine în legătură cu dosarul 7 aprilie 2009. Polițistul acuzat de omorul lui Valeriu Boboc, care a decedat în urma rănilor în urma torturii, a fost achitat. După părerea organizației bazate la Londra „autoritățile au eșuat să asigure justiție pentru majoritatea victimelor torturii sau maltratării din partea forțelor de ordine în timpul acelor evenimente”. // AI este îngrijorat și de fenomenul maltratării pacienților în instituțiile psihiatrice din R. Moldova. Conform raportului din 2013 a Observatorilor Institutului pentru Drepturile Omului (IDOM), unii pacienți sunt bătuți cu bâtele, sunt ținuți în condiții inumane, duc lipsă de produse de igienă personală și sunt insultați sistematic. // Nici persoanele LGBTI nu se simt în siguranță în R. Moldova. Multe investigații polițienești a cazurilor de violență împotriva susținătorilor drepturilor LGBTI au eșuat, se scrie în raport. „Legea privind egalitatea șanselor, care a intrat în vigoare în 2013, este departe de standartele internaționale”, consideră organizația pentru drepturile omului. „Aceasta nu afirmă clar că discriminarea în baza orientării și identității sexuale este interzisă, inclusiv la locul de muncă.” //
Acelaşi raport Amnesty International despre conflictul din Ucraina: „În estul Ucrainei, unde din aprilie au murit peste 5.600 de oameni în conflictul armat, nici separatiștii pro-ruși, nici militarii ucraineni n-au avut grijă să protejeze civilii prinși în schimburile de focuri, se afirmă în raport.// „Niciuna dintre părți n-a manifestat dorință de a trage la răspundere vinovații de răpiri, tortură și maltratare”, a spus organizația ce apără drepturile omului.// După părerea AI, Consiliul Securității al Organizației Națiunilor Unite (ONU) a eșuat în încercarea de a face față conflictelor din regiune, inclusiv celui din Ucraina.”
Un interviu mirific cu Mitropolitul Moldovei Vladimir (Cantarean) care, în acest timp de gravă criză economică și morală, a găsit „curajul” de a vorbi tranșant și dur despre „adevăratele” amenințări la adresa comunității creștine din Moldova: gay-ii, sectele, cînd celebrăm Crăciunul etc.. Bravo, mitropolite, vorbești exact la timp și la temă…
Olga Corochii a făcut, pentru prietenii de la Mămăliga de Varșovia, un interviu cu Nixie Knox, artistă și călătoare poloneză care a vizitat Moldova vara trecută.
În seara zilei de vineri, politicianul rus Boris Nemțov a fost asasinat la Moskova. Ucigașii nu au fost încă identificați. Ksenia Sobciak, jurnalistă și opozantă a regimului Putin crede că vina pentru asasinat o poartă haosul violent al urii ațîțat și întreținut de regim: ”На самом деле было бы в каком-то смысле менее тревожно, если бы заказчиком убийства Немцова был Путин. В этом просматривалась бы пусть ужасная, но все-таки система. Управляемая система. Приказал — выполнили. Но мне представляется, что это, увы не так. Нет никакого Путина, отдающего приказ об убийстве, но есть Путин, построивший адского терминатора и потерявший над ним контроль. Больше никаких контролируемых процессов нет. Не только в ДНР, где уже приходилось несколько раз менять выходивших из под контроля «стрелковых», но и на улицах собственного города. Есть хаос ненависти. Ненависти, которую разжигают каждый день федеральные СМИ, ненависти, которая казалась такой прекрасной находкой разобщения. Это такое чудесное володинское ноу-хау, которым можно обхитрить историю и праведный гнев людей, вышедших после нечестных выборов в Госдуму отстаивать свое гражданское достоинство.”
Meduza.io face o retrospectivă a carierei politice a lui Nemțov.
Veronika Dorman, în Libération, şi ea vede originea asasinatului lui B. Nemţov în atmosfera de ură şi frica întreţinută prin mijloacele de comunicare controlate de guvernul actual din Rusia: „Les médias officiels et autres porte-paroles du pouvoir n’attendaient que ça. Les présentateurs des chaînes fédérales ont inlassablement distillé ces termes, laissé déborder de propos agressifs et dénigrants les talk-shows et présenté des « documentaires » diffamatoires sur tous ces « antipatriotes à la solde de Washington ». La guerre en Ukraine polarisait la société russe, tandis que la rhétorique à l’égard de « tous ceux qui sont contre nous » devenait de plus en plus venimeuse. Le pouvoir russe a même fini par laisser advenir un bras armé, le mouvement « Antimaidan » – une meute de motards, Cosaques et vétérans de la guerre d’Afghanistan ultra-patriotes, anti-ukrainiens et anti-occidentaux, dont l’objectif déclaré est d’empêcher « par tous les moyens, y compris physiques », que la révolution ne se répande dans les rues de Moscou. Lors d’une récente manifestation, dans le centre de la capitale, ils ont brandi des portraits de leaders de l’opposition, dont Boris Nemtsov, avec l’inscription : « Organisateurs du Maidan ».
Vintilă Mihăilescu, în Dilema Veche, despre demografie şi îmbătrînirea populaţiei: „Să lărgim însă puţin unghiul de analiză şi să privim ansamblul dinamicii populaţionale. Pe scurt, ea se prezintă astfel: în timp ce ponderea populaţiei vîrstnice (65 de ani şi peste) este în creştere (10,3% în 1990, în jur de 18% în 2020), ponderea populaţiei de 0-14 ani se va înjumătăţi la sfîrşitul deceniului (23% în 1990, 12% în 2020). Ceea ce înseamnă că indicele de îmbătrînire este mai mult decît dublu în prezent faţă de 1990 şi face ca raportul de dependenţă al vîrstnicilor (persoane de 65 de ani şi peste la 100 de persoane de 20-64 de ani) să crească de la 18 în 1990 la 27 în 2020. Consecinţă individuală: mie cine îmi plăteşte pensia? Risc general: intrarea în colaps a sistemului de pensii şi, posibil, a celui de asigurări medicale.// Încă un pas mai departe: numărul de salariaţi a scăzut de la 8,1 milioane în 1990 la 4,37 milioane în 2011, rata de ocupare a populaţiei de 20-64 de ani stabilizîndu-se însă din 2010 la un prag apropiat de 64% şi, veste bună, va fi în uşoară creştere pînă în 2020. Dar ponderea forţei de muncă vulnerabile este uriaşă (în jur de 31%, faţă de 9% în Bulgaria, de pildă) şi în creştere. Dacă în medie o ducem deci binişor, decalajele şi inegalităţile sînt alarmante. Consecinţă: cine plăteşte oalele sparte ale nemulţumirii sociale, căci pînă şi Banca Mondială a ajuns la concluzia că nefericirea costă?”
Florin Poenaru realizează o disecție a gîndirii lui Dughin.
Postul de televiziune Channel 4 (Marea Britanie) a dat pe post primele două epizoade ale unui film despre viața emigranților români în Anglia. Mihai Angheluță discută ”ofuscarea” unora care s-au simțit lezați de film.
[The Romanians are coming poate fi văzut aici]. Jurnaliştii „Adevărul“ au stat de vorbă cu Alex Fechete, unul dintre personajele din film şi naratorul producţiei. Bărbatul povesteşte peripeţiile lui în Marea Britanie şi vorbeşte despre nemulţumirile legate de concetăţenii săi. (…) Duminica trecută, Alex s-a întors din Londra, unde a înregistrat episodul trei şi ultimul pe care l-a narat. În totat a lucrat circa o săptămână în acest sens şi spune că a fost plătit bine. „Sunt mulţumit de modul în care a ieşit documentarul. Situaţia este prezentată la modul obiectiv şi nu sunt tendinţe răutăcioase ca în alte documentare“, spune Alex. El este foarte supărat pe reacţiile românilor din Anglia la adresa documentarului: marşuri făcute în tăcere de oameni îmbrăcaţi la costum, declaraţii în care se arăta că cei prezentaţi în documentar sunt ţigani şi nu români. // „În România e mai mare rasismul decât în Anglia. Englezoii, aşa cum îs ei, m-au lăsat pe mine, un rom, să fiu narator. Putea să fie oricine, dar mi-au dat mie şansa asta. Eu, un terchea-berchea. Să zicem că asta e o excepţie, dar nu am simţit nicio discriminare când am lucrat la atelierul auto. Nici în Italia nu am simţit vreo discriminare. Dar nu, că românii din Anglia vor să fie «middle class». Noi vrem să fim văzuţi ca nişte persoane intelectuale, că am făcut facultate. Dacă faci facultate nu eşti intelectual când ai mintea asta“, mai spune Alex.”Radu Alexandru, pe Vice, expune 5 motive pentru care e ridicol să te simți indignat de documentarul „Vin Românii”.
Un dosar foarte interesant pe Courrier des Balkans (deocamdată accesibil abonaţilor acestui site) despre filmele şi cultura din fosta Iugoslavie, altădată înfloritoare, acum însă în degradare continuă. Pe fundalul delăsării şi dispariţiei culturii instituţionale, este remarcată efervescenţa unui întreg evantai de manifestări culturale alternative, de la diverse forme de arte vizuale sincretice la activism artistico-civic. O comparaţie cu situaţia din Moldova se poate face, proporţiile fiind păstrate (or noi nu am avut un cinema comparabil cu cel iugoslav şi nici nu avem chiar o evervescenţă de culturi alternative astăzi). // De notat un interviu cu criticul şi istoricul de cinema, Nebojša Jovanović, despre femeile fatale cu tentă „orientală” şi romă din filmele iugoslave din anii 1950-60, înaintea revoluţiei sexuale din filmele hollywoodiene. Ne aduce aminte de scenele erotice cu caracter „exotico-oriental” din Şatra lui Emil Loteanu. Reflecţia criticului de cinema despre evoluţia cinema-ul din lumea comunistă în raport cu cel din lumea occidentală mi se pare revelatoare asupra unei stări de fapt: „Chaque artiste travaille dans son temps, il doit négocier avec son époque, et subit de nombreuses pressions, aussi bien économiques que dans le jugement de ses contemporains, sans oublier la censure politique. Dans les films de la grande époque, on voit bien que les réalisateurs cherchaient non seulement à mettre en discussion l’idéologie et le système de valeurs imposés par l’élite politique dominante, mais qu’ils étaient aussi en compétition les uns avec les autres. Et je pense que, d’une certaine façon, les choses fonctionnent toujours comme ça aujourd’hui.” // Un alt articol, de Samuel Bregolin, din acelaşi dosar ne spune că, Filmski Grad, un oraş al filmului de 33 de ha, construit la Berlgrad în 1946, atrăgea în perioada comunistă mari vedete ale cinematografiei europene occidentale (Orson Welles, Yul Brynner, Anthony Quinn, Kirk Douglas, Sophia Loren, Alain Delon ş.a.). Astăzi aceste studiouri se află în ruină şi în paragină, la propriu şi la figurat. O tristă ironie a culturii de masă din epoca comunistă. // În sfîrşit, un alt articol reconstituie istoria unuia din marii regizori iugoslavi, Saša Petrović. Îmi pare interesantă atitudinea sa critică la adresa regimului lui Tito, în tandem cu convingerile sale „internaţionaliste”, „de stînga”: „Les premiers films de Petrović sont tous teintés d’une critique de la société yougoslave et du socialisme. Cependant, la critique explicite, jamais gratuite ni provocatrice, n’est pas au centre de ces films. Dans le film Il pleut dans mon village, que beaucoup considèrent comme un de ses films les plus politiques, la critique n’est formulée que comme une allusion, un écho aux manifestations estudiantines de mai 1968, à l’entrée des troupes soviétiques à Prague, ou encore l’étrange ressemblance entre le personnage négatif Joška et le maréchal, Tito. Mais ces critiques restent ouvertes et n’attaquent ouvertement le régime. Petrović n’était pas anti-socialiste. Loin de là. Il a même adhéré aux idées fondatrices du parti communiste et été volontaire dans les rangs des partisans contre l’occupant nazi. À l’inverse des autres auteurs phares de la « vague noire », tels que Želimir Žilnik, Dušan Makavejev ou Živojin Pavlović, Petrović se disait « international de gauche ». Il était avant tout antidogmatique, en art comme en politique. C’est précisément dans ce refus de se laisser dominer par des systèmes imposés ou artificiels que l’on peut trouver le fil conducteur de son œuvre.” Dosarul mai conţine şi alte articole interesante. (PN)
Oliver Sacks, neurolog și scriitor american, a descoperit că are cancer în fază terminală. Într-un articol din The New York Times acesta își împărtășește gîndurile și trăirile în acest moment cumplit.
Un interviu cu Wayne Sumner, un filozof, consultat într-o chestiune practică şi cu implicaţii juridice: dreptul la viaţă şi la moarte decentă: „Part of my contribution was to write an ethical opinion that condensed material from my book. I argued that there are no significant ethical differences between assisted death and various other end-of-life treatment options that can have the effect of hastening death. The argument established that the legal distinction between physician-assisted death and other end-of-life treatments is not grounded in the ethics of these practices. This is what they used at the B.C. Supreme Court trial. Madam Justice Lynn Smith ended up agreeing with us, concluding that there was no ethical difference here.”
Un dialog între Thomas Piketty, autorul bestseller-ului Capitalul în sec. XXI și Pablo Iglesias, liderul mișcării politice spaniole Podemos.
Profesorul și activistul canadian Leo Panitch despre cum mișcările de stînga din lume ar trebui să susțină partidul grecesc Syriza: ”Well, there’s only so much that the broader left can do, unfortunately, because it has so few political vehicles. I don’t think demonstrations would hurt, especially if they could be in very sizeable numbers. We should be doing the kind of media work that you’re doing; we should be trying to get more and more into the mainstream press as well. We should be challenging Western democracies with regard to their hypocrisy — challenging them insofar as they say, so long as one is playing by the rules, one gets elected. “Socialists can get elected” is the line that they give us, and we should really be pressing this.
VIDEO.
O lecție a lui Stephen Cohen despre situația din Ucraina și confruntarea dintre Vest și Est.
Imagine de fundal: sursa.