– scroll down for English –
RO / Instituții (Culturale) în Semiperiferii | PARTEA 2: Chișinău
Miercuri, 5 noiembrie 2025, ora 15:30-18:30
Zpațiu (Casa Zemstvei, str. Al. Șciusev nr. 103, Chișinău)
Cum supraviețuiesc și evoluează scenele culturale independente în contexte în care statul rămâne principalul finanțator?
Începând cu anii 1990, „sectorul cultural independent” din România și Republica Moldova este înțeles de obicei ca fiind constituit ca un exces care nu a putut fi pe deplin dizolvat în structurile de stat, revendicând autonomie față de statul național în timp ce, în mod paradoxal, a rămas, în multe cazuri, dependent economic de acesta.
Bazându-ne pe conceptul lui Gerald Raunig de practici instituente—practici care mențin critica socială fără a pretinde exterioritate instituțională, rămânând în același timp auto-reflexive fără a cădea în complicitate instituțională—și pe concepte precum dezvoltarea geografică inegală, vom reflecta colectiv asupra aspectelor actuale ale economiei politice a instituțiilor culturale în semiperiferii, unde piețele de artă mici și finanțarea privată limitată fac din statul național actorul economic predominant.
Consorțiul va fi văzut prin prisma unuia dintre cei doi parteneri est-europeni care va încerca să redeseneze călătoria sa până la această dată. Încercând să evite constructul esențialist al identității est-europene și a nemulțumirilor sale, tranzit .ro / Iași va problematiza mecanica instituțională care conectează nevoile și interesele ce au apărut și au prins contur prin aderarea la acest proiect de cooperare europeană.
Program:
15:30 – 16:00: Prezentare de Maxim Polyakov, The Case of 3rd Space Studio
16:00 – 16:30: Prezentare publică de Livia Pancu & Florin Bobu, Institution(ing)s
Economy Lab#2,
16:30-17:00: Cătălin Gheorghe, The Turkish Bath Scam. The chronicle of a death foretold
17:00-17:30: Vladimir Us, Digital, printed and physical infrastructures for emerging artists and cultural workers in Moldova
17:30-18:00: Rusanda Curcă & Elena Russu, Imagining Cultural Institutions of the Future
Evenimentul se va desfășura în limba engleză.
Mai multe informații: https://institutionings.eu/posts/2025-10-24-collective-study-visit-and-content-debate-assembly.html

Biografiile participanților:
Maxim Polyakov s-a născut în Tiraspol. Era RSSM, iar acum este capitala Transnistriei, o republică nerecunoscută care de jure face parte din Moldova, dar de facto nu este controlată de aceasta. Maksim activează în principal între malurile stâng și drept ale râului Nistru sau undeva în zonă. Cercetarea sa actuală se concentrează pe metodologiile pentru “samizdat” (auto-publicare), considerând această practică în primul rând nu în termeni de producție de obiecte, ci ca o platformă pentru a construi și dezvolta conversații, situații sociale și spații de comunicare. Exemplele includ edituri și centre de distribuție de la firul ierbii, studiouri deschise și servicii temporare precum cafenele sau biblioteci pop-up. Maksim este unul dintre organizatori și din 2018 coordonatorul Atelierului 3rd Spacedin Chișinău. Pe lângă publicații, studioul produce diverse forme de colectivitate. De-a lungul funcționării sale, acest loc a devenit un punct cheie pentru Kolxoz, Drujba, ISKRA RISO UNIT.
Cătălin Gheorghe este teoretician, curator, editor, Profesor de Cercetare și Practica Curatoriala, și Director al Școlii Doctorale de Arte Vizuale la Universitatea Națională de Arte „George Enescu” din Iași (România). Este editorul seriei de publicații “Vector – cercetare critică în context” [www.vector.org.ro], și curator al platformei “Vector – studio pentru practici artistice și dezbateri”, care este o platformă pentru cercetare critică și producție artistică bazată pe înțelegerea artei ca jurnalism experimental.
Vladimir Us, artist și curator stabilit în Chișinău, Moldova, membru fondator al Asociației Tinerilor Artiști Oberliht. A studiat artă, curatoriat, management cultural și politici culturale în Chișinău, Grenoble și Belgrad. Începând cu anul 2000, sub umbrela Asociației Oberliht, a inițiat și coordonează mai multe platforme culturale în colaborare cu artiști, arhitecți, curatori, activiști, cercetători și lucrători culturali din întreaga regiune, printre care lista de distribuție [oberlist] (portal de informare pentru arte și cultură din Moldova): https://lists.idash.org/cgi-bin/mailman/listinfo/oberlist, Revista la Plic – literatură, artă și atitudine: https://plic09.wordpress.com, Chioșc AIR – program de rezidență pentru artiști: http://chiosc.oberliht.org/air, Zpațiu – scenă independentă de arte și cultură din Moldova: https://zpatiu.wordpress.com
Asociația Oberliht
Fondată în 2000 și bazată pe o experiență de lucru destul de îndelungată ca actor cultural independent, Oberliht își propune să interconecteze scene artistice dispersate și să construiască o comunitate artistică folosind spații publice. Asociația își propune să ofere sprijin tinerilor artiști și să contribuie la dezvoltarea lor profesională. Dezvoltă și menține platforme și proiecte interdisciplinare care vizează conectarea inițiativelor locale și internaționale de artă și cultură contemporană, și pledează pentru un sector cultural puternic și independent în Republica Moldova și în regiune.
Rusanda Alexandru este DJ comunitar, activistă culturală, de mediu și civică din satul Hîrtop, raionul Cimișlia. Este directoarea Centrului de Proiecte Culturale Arta Azi, o organizație care promovează accesul la artă și cultură în zonele rurale și în rândul grupurilor marginalizate. De asemenea, este directoarea Coaliției Sectorului Cultural Independent din Republica Moldova, o organizație umbrelă care reunește reprezentanți ai scenei culturale independente. Rusanda este interesată de dinamica ecosistemelor culturale, susținând guvernanța participativă și democratizarea culturii.
Elena Russu este manager cultural și directoare executivă a Coaliției Sectorului Cultural Independent din Moldova (CSCI). Activitatea sa se concentrează pe dezvoltarea modelelor de guvernanță participativă, activarea și administrarea spațiilor culturale, consolidarea drepturilor culturale și promovarea schimbărilor sistemice. Cu o experiență de peste zece ani în activism și în sectorul cultural independent, Elena coordonează proiecte la intersecția dintre artă, participare civică și reformă instituțională în Republica Moldova.
Livia Pancu este o curatoare cu peste 20 de ani de experiență în arta contemporană într-o zonă geografică foarte precisă, cu interes pentru mecanica instituțională în orașe non-capitale, precum Iașiul. Născută în 1980, a obținut un Master în Curatoriat de Artă Contemporană de la Royal College of Art din Londra (2009). Din 2012, este Co-director și Curator la tranzit-ro/Iași, supraveghind programarea expozițională și strategia culturală. Anterior a condus Asociația Vector (2010-2012), unde a inițiat programul: Vector`s Year on the road (cu opriri în Vancouver, Londra și Viena). Activitatea sa curatorială este realizată colectiv cu Florin Bobu și explorează naționalismul, critica instituțională și schimbarea socială, cu proiecte recente incluzând “Muzeul Dezvoltării Imobiliare” (2024) și “Moduri de Organizare” (2023) (cu Noa Treister). Pancu a servit, de asemenea, ca curator asistent pentru pavilionul României la a 53-a Bienală de la Veneția (curator Alina Șerban) și lector asociat, Arte și Societate, Strategii Cross-Disciplinare, MA Tema în Strategii Artistice, Universitatea de Arte Aplicate, Viena (AU) [împreună cu Raluca Voinea]. Scrierile sale apar în ARTA, Self-Organized și Atlas of Transformation, și este membră CIMAM.
Florin Bobu este artist și curator care lucrează în Iași, România. A studiat media art și sculptură la ArtEZ/AKI, Akademie voor Beeldende Kunst en Design (NL). În 2016-2017, a participat la Programul CuratorLab, în cadrul Konstfack—Universitatea de Arte, Meșteșuguri și Design (Stockholm, Suedia), unde a curatoriat “Un Fir Roșu—Un Tur Ghidat al Luptelor de Clasă de Sus și de Jos”, un proiect de Nebojša Milikić la Muzeul de Istorie al Suediei din Stockholm. Din 2012, lucrează ca curator pentru tranzit .ro / Iași și pentru Asociația 1+1 (https://unuplusunu.org/), unde a co-dezvoltat proiecte precum În Între Noi: Perspective asupra artei, imaginarului politic și realpolitik (2025), Institution(ing)s (2024-2028), Muzeul Dezvoltării Imobiliare (2024), Moduri de Organizare (2023), Condiții de Pace (2019-2022) și Citind Împreună (2021), printre multe altele. Ca artist, a participat la Les Rencontres Internationales Paris/Berlin/Madrid, secțiunea Deconstrucție / Reconstrucție (2008), Videos Europa – Le Fresnoy – Studio național de arte contemporane, Tourcoing (FR) (2009), Asociația Vector la Western Front, Vancouver BC (2011), Cradle Count (cu Andrea Faciu), The Unanswered Question. Iskele 2, Neuer Berliner Kunstverein & Tanas Berlin (2013), Democracy – not quite enough for everybody, RAM – Media Art Festival, Arad, (2014), The School of Kyiv, Kyiv Biennial (2015), și Land of Fire, Kunsthalle Bega, Timișoara (2024).
tranzit .ro / Iași face parte din tranzit.org și este o organizație de cultură contemporană curatoriată al cărei rol este de a lupta activ împotriva diviziunii dintre domeniul cultural și alte domenii pentru a realiza strategii realiste de gestionare a unui viitor întunecat suprarealist. Practicile sale sunt situate profund în economiile capitalismului istoric, la marginea frontierelor formale ale UE. tranzit .ro / Iași se angajează să promoveze valori culturale și sociale progresiste, să consolideze scenele locale și colaborările lor regionale și internaționale, să lucreze multi-disciplinar și să se îndrepte activ către o societate mai stabilă și internațională. Majoritatea activităților noastre sunt menite să destabilizeze prin mobilitatea ideilor un anumit status quo determinat de izolarea, poziționarea sau spațiul câmpului cultural în cadrul economiei sociale. Astfel, ne propunem să creăm un public din ce în ce mai eterogen care va poseda instrumente de gândire critică în abordarea viitorului apropiat.
–
Institution(ing)s este un proiect de colaborare la scară medie co-finanțat de Uniunea Europeană. Opiniile și părerile exprimate sunt, totuși, doar cele ale autorului (autorilor) și nu reflectă neapărat pe cele ale Uniunii Europene sau ale Agenției Executive Europene pentru Educație și Cultură (EACEA). Nici Uniunea Europeană, nici EACEA nu pot fi făcute responsabile pentru acestea. Co-finanțat de Uniunea Europeană.
Partenerul principal al tranzit .ro este Fundația ERSTE.
Institution(ing)s este o structură de colaborare creată de 8 organizații partenere – CAM – Centro de Arte Moderna Gulbenkian, Universidade Católica Portuguesa, Jan van Eyck Academie, MOCA NGO, Museum of Impossible Forms, Tensta konsthall, The Listening Biennial | Errant Bodies și tranzit-ro/ Iași.
Această activitate este organizată de Asociația Oberliht, în parteneriat cu tranzit .ro / Iași în cadrul proiectului de cercetare Institution(ing)s, cu suportul Ministerului Culturii al RM / găzduită de Zpațiu / parteneri media: #diez, youth.md, fest.md, agora.md și platzforma.md / suport tehnic: CSCI din RM.

EN / (Cultural) Institutions in Semiperipheries | PART 2: Chisinau
5 November 2025, 3:30 pm – 6:30 pm
Zpace (Casa Zemstvei, 103, Al. Sciusev St., Chisinau)
How do independent cultural scenes survive and evolve in contexts where the state remains the main funder?
Starting with the 1990s, the “independent cultural sector” in Romania and the Republic of Moldova is usually understood as having constituted itself as an excess that could not fully dissolve into state structures, claiming autonomy from the national state while paradoxically remaining, in many cases, economically dependent on it.
Drawing on Gerald Raunig’s concept of instituent practices—practices that maintain social criticism without pretending institutional exteriority while remaining self-reflexive without falling into institutional complicity—and on concepts such as unequal geographical development, we will collectively reflect on current aspects of the political economy of cultural institutions in the semiperipheries, where small art markets and limited private funding make the national state the predominant economic actor.
With contributions from: Maxim Polyakov (3rd Space, Chișinau), Cătălin Gheorghe (UNAGE/Vector, Iași), Vladimir Us (Oberliht Association, Chișinău), Rusanda Curcă & Elena Russu (Coalition of Independent Cultural Sector, Chișinău)
The consortium will be seen through the lens of one of its two Eastern European partners who will attempt to redraw its journey to this date. Trying to escape the essentialist construct of the Eastern European identity and its discontents, tranzit .ro / Iași will dive into the institutional mechanics connecting needs and interests that emerged and came through fruition by joining this European cooperation project.
Program:
15:30 – 16:00: Presentation by Maxim Polyakov, The Case of 3rd Space Studio
16:00 – 16:30: Public presentation by Livia Pancu & Florin Bobu, Institution(ing)s
Economy Lab#2,
16:30-17:00: Cătălin Gheorghe, The Turkish Bath Scam. The chronicle of a death foretold
17:00-17:30: Vladimir Us, Digital, printed and physical infrastructures for emerging artists and cultural workers in Moldova
17:30-18:00: Rusanda Curcă & Elena Russu, Imagining Cultural Institutions of the Future
18:00-18:30: Open Discussion
The event will be held in English.
More info: https://institutionings.eu/posts/2025-10-24-collective-study-visit-and-content-debate-assembly.html
Biographies of participants:
Maxim Polyakov was born in Tiraspol. It was MSSR, and now is the capital of Pridnestrovie, an unrecognized republic de jure part of Moldova, but de facto not controlled by it. Maksim mainly operate between the left and right banks of the Dniester river or somewhere around. His current research focuses on methodologies for ‘samizdat’ (self–publishing), considering this practice primarily not in terms of object production, but as a platform to build and develop conversations, social situations, and communication spaces. Examples include grassroots publishing houses and distribution centers, open studios and temporary services such as pop-up cafes or libraries. Maksim is one of the organiser and since 2018 the coordinator of the 3rd Space Studio in Chisinau.
3rd Space studio
This is a one-room workshop for various practices related to DIY Printed Matter. Located in Casa Zemstvei (also known as Muzeul Zemstvei or just Zemstva) Cultural Center. The studio exists in partnership with Oberliht Young Artists Association. In addition to publications, the studio produces various forms of collectivity. Over the course of its operation, this place became a key point for Kolxoz, Drujba, ISKRA RISO UNIT.
Cătălin Gheorghe is a theoretician, curator, editor, Professor of Curatorial Research and Praxis, and Director of Doctoral School of Visual Arts at “George Enescu” National University of the Arts in Iași (Romania). He is the editor of ‘Vector – critical research in context’ publication series [https://www.vector.org.ro/], and curator of ‘Vector – studio for art practices and debates’, which is a platform for critical research and art production based on the understanding of art as experimental journalism.
Vladimir Us, artist and curator based in Chisinau, Moldova, founding member of Oberliht Young Artists Association. He studied art, curating, cultural management and cultural policy in Chisinau, Grenoble and Belgrade. Beginning in 2000, under the umbrella of Oberliht Association, he initiated and is coordinating several cultural platforms in collaboration with artists, architects, curators, activists, researchers and cultural workers from across the region, among which [oberlist] mailing list (information gateway for arts and culture from Moldova): https://lists.idash.org/cgi-bin/mailman/listinfo/oberlist, Postbox Magazine – literature, art & attitude: https://plic09.wordpress.com, Kiosk AIR – artist-in-residence program: https://chiosc.oberliht.org/air/, Zpace – independent arts & culture scene from Moldova: https://zpatiu.wordpress.com
Oberliht Association
Founded in 2000 and based on rather long working experience as an independent cultural actor, Oberliht aims to interconnect dispersed artistic scenes and build an artistic community making use of public spaces. The Association aims to provide support to young artists and contribute to their professional development. It develops and maintains interdisciplinary platforms and projects aiming to connect the local and international contemporary art and culture initiatives, and advocates for a strong and independent cultural sector in the Republic of Moldova and in the region.
Rusanda Alexandru is a community DJ, cultural, environmental, and civic activist based in the Hîrtop village, Cimișlia district. She is the directrice of the Center for Cultural Projects Arta Azi, an organization that promotes access to art and culture in rural areas and among marginalized groups. She is also the directrice of the Coalition of the Independent Cultural Sector in the Republic of Moldova, an umbrella organization that brings together representatives of the independent cultural scene. Rusanda is interested in the dynamics of cultural ecosystems, supporting participatory governance and the democratization of culture.
Elena Russu is a cultural manager and executive directrice of the Coalition of the Independent Cultural Sector in Moldova (CSCI). Her work focuses on developing participatory governance models, activating and managing cultural spaces, strengthening cultural rights, and promoting systemic change. With over ten years of experience in activism and the independent cultural sector, Elena coordinates projects at the intersection of art, civic participation, and institutional reform in the Republic of Moldova.
Livia Pancu is a curator with over 20 years of experience in contemporary art in a very precise geographical area with an interest in institutional mechanics in non-capital cities, such as Iasi. Born in 1980, she earned a Master’s in Curating Contemporary Art from the Royal College of Art in London (2009). Since 2012, she has been Co-director and Curator of tranzit-ro/Iași, overseeing exhibition programming and cultural strategy. She previously led the Vector Association (2010–2012), where she initiated the program: Vector’s year on the road (with stops in Vancouver, London and Vienna). Her curatorial work is done collectively with Florin Bobu and explores nationalism, institutional critique, and social change, with recent projects including “Museum of Real Estate Development” (2024) and “Ways of Organisation” (2023) (with Noa Treister). Pancu also served as assistant curator for Romania’s pavilion at the 53rd Venice Biennale (curator Alina Serban) and Associated lecturer, Arts and Society, Cross-Disciplinary Strategies, MA Theme in Artistic Strategies, University of Applied Arts, Viena (AU) [together with Raluca Voinea]. Her writings appear in ARTA, Self-Organized, and the Atlas of Transformation, and she is a member of CIMAM.
Florin Bobu is an artist and curator working in Iași, Romania. He studied media art and sculpture at ArtEZ/AKI, Akademie voor Beeldende Kunst en Design (NL). In 2016–2017, he participated in the CuratorLab Program, in the frame of Konstfack—University of Arts, Crafts and Design (Stockholm, Sweden), where he curated “A Red Thread—A Guided Tour to Class Struggles from Above and Below”, a project by Nebojša Milikić at Sweden’s History Museum in Stockholm. Since 2012, he works as a curator for tranzit-ro / Iasi and for 1+1 Association (https://unuplusunu.org/) where he co-developed projects such as In Between Ourselves: Perspectives on art, political imaginaries and realpolitik (2025), Institution(ing)s (2024-2028), Museum Of Real Estate Development (2024), Ways of Organisation (2023), Conditions of Peace (2019 – 2022), and Reading Together (2021) among many others. As an artist, he participated in Les Rencontres Internationales Paris/Berlin/Madrid, section Déconstruction / Reconstruction (2008), Videos Europa – Le Fresnoy – Studio national des arts contemporains, Tourcoing (FR) (2009), Vector Association at Western Front, Vancouver BC (2011), Cradle Count (with Andrea Faciu), The Unanswered Question. Iskele 2, Neuer Berliner Kunstverein & Tanas Berlin (2013), Democracy – not quite enough for everybody, RAM – Media Art Festival, Arad, (2014), The School of Kyiv, Kyiv Biennial (2015), and Land of Fire, Kunsthalle Bega, Timișoara (2024). He is a member of CIMAM.
tranzit .ro / Iași is part of tranzit.org and it is a curated contemporary culture organisation who’s role is to actively fight against the division between cultural domain and other domains in order to achieve realistic strategies for dealing with a surreal dark future. Its practices are situated deeply into the historical capitalist economies at the edge of formal borders of EU. tranzit .ro / Iași is committed to promoting progressive cultural and social values, to strengthening the local scenes and their regional and international collaborations, to working multi-disciplinary and actively move towards a more stable and international society. Most of our activities are meant to destabilize through the mobility of ideas a certain status qvo determined by isolation, positioning or space of the cultural field within the social economy. Thus we aim to create a more and more heterogeneous public that will possess instruments of critical thinking in dealing with the close future.
–
Institution(ing)s is a medium-scale collaboration project co-funded by the European Union. Views and opinions expressed are however those of the author(s) only and do not necessarily reflect those of the European Union or the European Education and Culture Executive Agency (EACEA). Neither the European Union nor EACEA can be held responsible for them. Co-funded by the European Union.
The main partner of tranzit.ro is the ERSTE Foundation.
Institution(ing)s is a structure of collaboration created by 8 partner organizations – CAM – Centro de Arte Moderna Gulbenkian, Universidade Católica Portuguesa, Jan van Eyck Academie, MOCA NGO, Museum of Impossible Forms, Tensta konsthall, The Listening Biennial | Errant Bodies and tranzit-ro/ Iași.


