/// RO
Mischa Kuball – if walls could tell – dacă pereții ar putea vorbi
Curator: Zoran Erić,
Institutul pentru Filosofie și Teorie Socială, Belgrad
Lansare în spațiul public:
Curtea căminului nr. 15 al UTM – Chișinău, str. Al. Puskin 39 (accesul dinspre str. C. Tănase)
31/01/2025 la 4:00 PM (16:00)
Lansarea în prezența artistului
Dezbateri publice:
Galeria PLAI – Chișinău, str. Al. Pușkin 39 (parter, intarea din strada Pușkin)
02/02/2025 la 6:00 PM (18:00)
Despre proiect
„De ce dracu vrea toată lumea să reușească?
Mi-ar plăcea să cunosc pe cineva care vrea să eșueze.
Acesta este singurul lucru sublim.”
-John Dos Passos, Manhattan Transfer, 1925
Proiectul transnațional If walls could tell, al artistului Mischa Kuball, chestionează instituțiile de artă cu privire la permeabilitatea lor față de grupuri sociale mai largi în cadrul unei comunități. Pe o perioadă de 1-2 săptămâni, trei pereți simbolici de muzeu vor fi instalați în spații publice din diferite orașe din Europa de Sud-Est, unde vor funcționa ca o scenă accesibilă pentru locuitori. Asemenea unui filtru, aceste ziduri vor colecta toate „urmele” de expresii culturale și urbane din viața locuitorilor, în afara instituțiilor culturale la care fac referire. Odată marcate de mediul înconjurător și de oameni, aceste scene se întorc apoi în contextul lor instituțional, pentru a păstra urmele lăsate sau pentru a fi inscripționate ulterior.
Cu textul lui Dos Passos rezonând în fundal, analogul museum_transfer – schimbarea de loc tranzitorie, aproape distopică, cu numeroasele sale inscripții – se concentrează pe urmele lăsate pe pereți, văzuți ca un spațiu temporar pentru exprimarea deschisă și nelimitată a cetățenilor într-un proiect artistic participativ în spațiul public. ”if walls could tell” pune întrebări sociale actuale: poate societatea civilă să trăiască fără muzee, iar asta dizolvă sau rupe promisiunea culturală față de generațiile viitoare? care sunt interacțiunile dintre societate, muzee, cetățeni, artiști și curatori?
Acționând ca un catalizator în acest context, Mischa Kuball deschide spațiul tuturor cetățenilor, care, la rândul lor, devin producători direcți de conținut, participanți și coautori în producția unei opere de artă colaborative. Aceștia sunt astfel considerați subiecți politici care ar trebui să-și poată însuși toate instrumentele disponibile prin care se transformă în utilizatori activi și nu în consumatori pasivi, ceea ce ridică întrebarea: ce se întâmplă atunci când cetățenii, potențialul public al muzeului și artiștii obțin „libertate de exprimare” în spațiul public, lucru neobișnuit pentru politica și practica expozițiilor muzeale?
Odată ce pereții sunt readuși în spațiul muzeului/galeriei, un aspect important al proiectului e orchestrarea unei dezbateri publice cu artiști, istorici de artă, teoreticieni și curatori, printre alții. Discuția se va baza pe aspectele și problemele sociale observate anterior în fiecare dintre contextele locale și va fi inspirată de intervențiile, declarațiile și amprentele lăsate în urmă pe pereți. Programele discursive specifice contextului vor fi dezvoltate împreună cu instituțiile partenere și cu vorbitori bine familiarizați cu contextele socio-politice și artistice locale. If walls could tell va fi lansat în spațiul public din preajma viitoarei clădiri Ars Aevi Muzeu de Artă Contemporană din Sarajevo, proiectat de Renzo Piano. După lansarea din Sarajevo, procedeul a fost reprodus în toate orașele/sediile partenere; Muzeul Național al Țăranului Român din București, Skopje, acum fiind lansat la Chișinău, urmează ulterior alte orașe în anul 2025: Kraljevica, Bihać, Čačak, Ljubljana și Cetinje. În fiecare dintre orașele partenere, după ce vor fi instalați în spațiul public, pereții se vor întoarce în muzeu sau în galerie, unde vor avea loc discuții de grup pentru a tematiza impactul artei participative în spațiul public și în contextul lor specific. Proiectul se va încheia la WELTKUNSTZIMMER din Düsseldorf, unde va avea loc discuția finală cu toți partenerii.
Despre artist
Artistul conceptual Mischa Kuball lucrează în sfera publică și instituțională din 1977. Din 2007, Kuball a fost profesor de artă publică la Academia de Arte Media din Köln, iar din 2006 până în 2008 profesor de artă media la Hochschule für Gestaltung/ZKM, Karlsruhe. Din 2015 este membru al Academiei de Științe, Litere și Arte din Renania de Nord-Westfalia, Düsseldorf. În 2016 a fost distins cu German Light Award. Din primăvara anului 2024, este membru asociat al Clusterului de excelență „Matters of Activity. Image Space Material” la Humboldt-Universität zu Berlin.
www.mischakuball.com
………………………………………………………………………………………………………………….
”Disponibilitatea spațiilor publice pentru practicilea artistice participative”
Panelul de discuții din Chișinău va avea loc la:
Duminică, 2 februarie 2025, ora 6:00 PM (18:00) la Galeria Plai – Chișinău, str. Al. Pușkin 39
Transformarea socio-spațială din țările post-socialiste, precum Moldova, a avut un impact profund asupra peisajului urban al capitalei, Chișinău. Stratificarea socială a condus la gentrificare și la omogenizarea diferitelor cartiere ale orașului, procese care au remodelat spațiile urbane. În mai multe țări, clădirile abandonate și obsolete care și-au pierdut funcția originală în noul sistem social au fost reamenajate de inițiativele cetățenești locale, transformându-se adesea în centre și instituții noi de artă. Cu toate acestea, acest lucru nu s-a întâmplat la Chișinău.
O problemă centrală în contextul local este accesibilitatea „spațiilor publice” pentru inițiativele cetățenești, în special cele legate de practicile artistice performative sau participative. Deși modernizarea nefinalizată din perioada socialistă nu a exploatat pe deplin potențialul spațiilor publice, noul sistem social a pus sub semnul întrebării necesitatea acestor spații. Această problemă depășește simpla dezvoltare a „spațiilor publice privatizate” ca rezultat al schimbării sistemului social. Ea evidențiază o diviziune mai amplă în cadrul infrastructurii culturale a orașului: cadrul instituțional „oficial” conservator, limitat la spațiile consacrate, care creează „oaze culturale”, versus inițiativele active și dinamice neguvernamentale care urmăresc să implice publicul.
Aceste organizații încearcă să ocupe spațiile publice cu inițiativele și intervențiile lor artistice, cu scopul de a ajunge la publicuri diverse și de a dezvolta strategii care să conteste și să subvertească pozițiile hegemonice ale instituțiilor susținute de stat, sprijinite de capital privat, care modelează spațiile urbane.
Într-un context în care scena artistică locală nu are o instituție „spate”, cum ar fi un muzeu de artă modernă și contemporană pentru a oferi o reprezentare mainstream a practicilor artistice, aceste inițiative umplu un gol crucial. Ele oferă o abordare specifică „criticii instituționale” în cadrul infrastructurii subdezvoltate a artelor.
Cu acest panel, ne propunem să explorăm întrebări cheie: Cine sunt publicurile țintă pentru practicile artistice participative? Care este potențialul de a implica comunități diverse, de a le motiva și mobiliza și de a le crește gradul de conștientizare cu privire la dreptul lor de a-și exprima opiniile în spațiul public? Mai mult, cum pot fi încurajați acești cetățeni să participe la producția comună a proiectelor artistice deschise? Această investigație urmărește să înțeleagă cum arta participativă poate împuternici cetățenii, să le stimuleze implicarea și să contribuie la reimaginarea spațiilor publice ca locuri de creativitate colectivă și interacțiune socială.
Invitați:
Ovidiu Țichindeleanu, doctor în filozofie, teoretician al culturii.
Lilia Nenescu, artistă, activistă civică
Vladimir Us, artist, curator, co-fofondator și membru al Asociației Tinerilor Artiști Oberliht
Lilia Dragneva, curator, director al Centrului de Artă Contemporană, Chișinău [KSA:K]Ștefan Rusu, curator, editor, artist vizual și producător de filme, urbanist
Moderator și curator: dr: Zoran Erić, Institutul pentru Filosofie și Teorie Socială, Belgrad
Susținere: Proiectul este realizat în cooperare cu rețeaua Goethe Institute din toate statele partenere implicate și susținut de Bundeszentrale für politische Bildung bpb și Kunststiftung NRW.
Partenerii:
Ars Aevi Museum of Contemporary Art, Sarajevo
The National Museum of the Romanian Peasant, Bucharest
Museum of Contemporary Art, Skopje
Center for Contemporary Art, KSA:K & PLAI Gallery, Goethe-Zentrum, Chișinău
RIZOM [ K ] – Frankopan Castle, Kraljevica
Art Gallery “Nadežda Petrović”, Čačak
MGML – Vžigalica Gallery, Ljubljana
Center for Contemporary Culture KRAK, Bihać
Faculty of Fine Arts Cetinje, University of Montenegro
Weltkunstzimmer, Düsseldorf
………………………………………………………………………………………………………………….
//// ENG
Mischa Kuball – if walls could tell –
Curated by Zoran Erić,
Institute for Philosophy and Social Theory, Belgrade
Gallery PLAI- Chișinău
31/01/2025 at 4:00 PM
Public space:
Courtyard of campus accommodation of Technical University of Moldova -Chișinău, str. Al. Puskin 39
Inauguration in the presence of the artist
Panel discussion:
02/02/2025 at 6:00 PM
About the project
“Why the hell does everybody want to succeed?: I’d like to meet somebody who wanted to fail. That’s the only sublime thing.”: —John Dos Passos, Manhattan Transfer, 1925
The transnational project if walls could tell, by artist Mischa Kuball, questions art institutions with regard to their permeability to broader social groups within a community. Three symbolic museum walls will be installed in public spaces in various cities across Southeastern Europe, where they will act as an accessible and temporary stage for local inhabitants. Like a filter, these walls will collect all “traces” of cultural and urban expressions amid people’s urban lives, away from the cultural institutions to which they refer. Once marked by the environment and the people, the stage then returns to its institutional context; securing the traces left behind or for further inscription.
With the story of Dos Passos resonating in the background, the analog museum_transfer—the transitory, almost dystopian change of place with its many inscriptions—concentrates on the traces left behind on the walls, seen as a temporary space for the open and limitless expression of citizens in a participatory artistic project within public space. if walls could tell poses current social questions: Can civil society live without museums, and does this dissolve or break the cultural promise to future generations? What are the interactions between society, museums, citizens, artists, and curators?
Acting as a catalyst in this context, Mischa Kuball opens up the space to all citizens, who in turn become direct content producers, participants, and co-authors in the production of a collaborative artwork. They are thus regarded as political subjects who should be able to appropriate all available instruments that turn them into active users and not passive consumers, raising the question: What happens when citizens, potential museum public, and artists get “freedom of expression” in public space, uncommon to museum exhibition politics and practice?
Once the walls are returned to the museum, an important aspect of the project includes orchestrating a public debate with artists, art historians, theorists, and curators, among others. The discussion will be based on the previously observed social issues and problems in each of the local contexts and inspired by the interventions, statements, and imprints left behind on the walls. The context specific discursive programs will be developed together with partner institutions and with speakers well acquainted with local socio-political and art contexts.
The Museum of Contemporary Art in Skopje is the final venue this year, following the launch of the project in Sarajevo and Bucharest this summer. The process will be replicated in 2025 at all partner cities/venues: Chișinău, Kraljevica, Ljubljana, Bihać, Čačak, and Cetinje. In each of the partner cities, after being installed in public spaces, the walls will be returned to the museum or gallery, where panel discussions will be held to explore the impact of participatory art in public space within each specific context. The project will end at the WELTKUNSTZIMMER in Düsseldorf, where the final discussion with all partners will take place.
About the artist Conceptual artist Mischa Kuball has been working in the public and institutional sphere since 1977. From 2007 onwards Kuball has been a professor of public art at the Academy of Media Arts, Cologne, and from 2006 to 2008 professor of media art at Hochschule für Gestaltung/ZKM, Karlsruhe. Since 2015 he has been a member of the North Rhine-Westphalian Academy of Sciences, Humanities and the Arts, Düsseldorf. In 2016 he was honored with the German Light Award. Since the spring of 2024, he has been an associate member of the Cluster of Excellence ‘Matters of Activity. Image Space Material’ at the Humboldt-Universität zu Berlin.
www.mischakuball.com
Accessibility of public spaces for engaging in participatory artistic practices
(Panel discussion) Gallery PLAI _ Chișinău 02/02/2025 6:00 PM
The socio-spatial transformation in post-socialist countries, such as Moldova, has profoundly impacted the urban landscape of the capital, Chișinău. Social stratification has led to gentrification and the homogenization of various city neighborhoods, processes that have reshaped urban spaces. In several countries, abandoned and obsolete buildings that had lost their original function in the new social system have been repurposed by local citizen initiatives, often transforming into hubs for new art centers and institutions. However, this has not been the case in Chișinău.
A central issue in the local context is the accessibility of „public spaces” for citizen initiatives, particularly those related to performative or participatory artistic practices. While the unfinished modernization during the socialist period did not fully explore the potential of public spaces, the new social system has questioned the need for such spaces altogether. This issue extends beyond the mere development of „privatized public spaces” resulting from the social system shift. It highlights a broader division within the city’s cultural infrastructure: the „official” conservative institutional framework, confined to established venues, which creates „cultural oases,” versus the active and dynamic non-governmental initiatives that seek to engage the public.
These organizations attempt to occupy public spaces with their initiatives and artistic interventions, aiming to reach diverse audiences and develop strategies that challenge and subvert the hegemonic positions of state-backed institutions, supported by private capital, that shape urban spaces.
In a context where the local art scene lacks a „backbone” institution, such as a modern and contemporary art museum to provide mainstream representation of artistic practices, these initiatives fill a crucial gap. They offer a specific approach to „institutional critique” within the underdeveloped infrastructure of the arts.
With this panel, we aim to explore key questions: Who are the target audiences for participatory artistic practices? What is the potential to engage diverse communities, motivate and mobilize them, and raise awareness about their right to express opinions in the public sphere? Moreover, how can these publics be encouraged to participate in the joint production of open-ended artistic projects? This inquiry seeks to comprehend how participatory art can empower citizens, foster their engagement, and contribute to the reimagining of public spaces as sites of collective creativity and social interaction.
Speakers:
Ovidiu Țichindeleanu, philosopher, cultural theorist, PhD
Lilia Nenescu, artist, civic activist
Vladimir Us, artist, curator, co-founder and member of Oberliht Young Artists Association
Lilia Dragneva, curator, Director at Center for Contemporary Art, Chisinau [KSA:K]Ștefan Rusu, curator, editor, visual artist and filmmaker, urbanist
Moderator: Zoran Eric, curator, PhD
Support: The project is organized in cooperation with the Goethe Institute network in all
respective partner countries and supported by Bundeszentrale für politische Bildung bpb and Kunststiftung NRW. .
All partners:
Ars Aevi Museum of Contemporary Art, Sarajevo
The National Museum of the Romanian Peasant, Bucharest
Museum of Contemporary Art, Skopje
Center for Contemporary Art, KSA:K & PLAI Gallery, Goethe-Zentrum, Chișinău
RIZOM [ K ] – Frankopan Castle, Kraljevica
Art Gallery “Nadežda Petrović”, Čačak
MGML – Vžigalica Gallery, Ljubljana
Center for Contemporary Culture KRAK, Bihać
Faculty of Fine Arts Cetinje, University of Montenegro
Weltkunstzimmer, Düsseldorf
Mai multe detalii pe pagina de facebook a evenimentului.