AFIS

ȘTEFAN RUSU: SEMINȚE ALE SPERANȚEI: activare, recuperare, abilitareInstalație, machete, desene, fotodocumentari, filme documentare 

Unde? Muzeul Național de Artă al Moldovei

Cînd? 30 Octombrie – 21 Noiembrie, 2024

Expoziția reunește în premieră corpul de lucrări interdisciplinare și colaborative ale lui Ștefan Rusu, care analizează situații problematice ale spațiilor publice şi propune recuperarea și reconversia lor prin inițiative artistice și colaborarea cu comunitățile urbane locale. Practica de artist și urbanist a lui Ștefan Rusu este extinsă prin activitatea sa curatorială, prin care urmărește transformările urbane din Estul Europei, și printr-o serie de filme și documentare. În acestea din urmă, cercetătorul urban studiază cazuri pe teren și propune protejarea patrimoniului urban conceput într-o viziune integratoare ce include atât patrimoniul construit, cât şi cel imaterial şi ideatic, din perioada postbelică, asociată cu activismul urban implicat în salvgardarea arhitecturii moderniste din Europa de Est, Caucaz și Asia Centrală. 

În centrul expoziției se află ”Biroul de cercetare a vieții de apoi a arhitecturii socialiste”: un spațiu imaginat ca un adăpost pentru vizitatorii expoziției, situat pe itinerarul orașelor explorate și cercetate de artist. Traseul marcat prin machete este susținut de documentația vizuală a proiectelor realizate în aceste orașe. Scara diminuată a machetelor concepute pentru intervenții urbane se raportează la scara reală a biroului. Zona imaginarului, deschisă prin raportul dintre obiectul real (biroul) și cel diminuat (machetele proiectelor) se inspiră din perioada studiilor la Școala de Arte Plastice „I.Repin” (actualul Colegiu de Arte Plastice „Al.Plămădeală”), când autorul a colaborat cu tatăl său, arhitectul Mihai Rusu, la realizarea machetelor de mobilier urban, de design interior, dar şi pentru proiecte de sculptură monumentală, cu care ulterior a participat la concursuri publice pentru orașul Chișinău, în tandemul sculptor+arhitect. 

În spațiul biroului se regăsesc publicații din proiecte anterioare, având ca subiect cercetarea texturii orașului și a politicilor urbane. Intervențiile urbane sunt structuri performative care, de regulă, implică elemente de arhitectură locativă inspirate de experiența concretă a locuirii în mediul urban, căutând noile sensuri ale apartamentului, străzii, cartierului și orașului într-un context politic și economic diferit. În acest context, experiența locuirii familiei sale în cartierul Buiucanii de sus, după relocarea din zona rurală, într-un apartament modest, iar apoi într-un alt apartament din Buiucanii de jos, stau la baza atașamentului personal și a proiectelor de rearticulare a acestei tipologii locative.

Intervențiile urbane au fost concepute în colaborare cu inițiative artistice și organizații ale societății civile care s-au implicat în situații de conflict între cetățeni si autorități, ori în situații în care administrația locală apropriază spații și teritorii vacante, clădiri abandonate, parcuri sau zone verzi, autarhic sau în colaborare cu dezvoltatori imobiliari, în detrimentul interesului public. Intervențiile vin să dezlege anumite conflicte, să aducă la lumină situații obscure, lipsa transparenței în gestionarea spațiilor publice sau, pur și simplu, să aducă la conștiința publicului situația unor clădiri, spații abandonate sau zone verzi lăsate în paragină de autorități sau proprietari. 

Așadar, aceasta nu este doar o colecție de artă aflată în spațiul public, simple piese ale decorului urban, ci un efort în plină desfășurare de a căuta răspunsuri și soluții pentru comunități aflate în impas și spații aflate în derivă, fie că e vorba de comunitatea artiștilor tineri din Chișinău care duc lipsă de spații de lucru și expunere, de comunitățile de migranți din cartierul Husby din Stockholm, prinse în spirala gentrificării sau de locuitorii cartierelor marginale din Varșovia, uitate de autorități. 

Expoziția oferă oportunitatea de a privi în urmă și de a evalua atât experiențe reușite, cât și unele eșuate, într-un parcurs geografic ce cuprinde intervenții în orașele Chișinău, Berlin, Varșovia, Bialystok, Stockholm, Lublin, Tașkent, Tbilisi, Baku, Chong-Sary-Oy, Almaty și Bangkok. Doar prin asumarea reușitelor și eșecurilor putem să evoluăm și să găsim împreună idei și soluții adecvate pentru un mediu urban prietenos (human-friendly) şi pentru comunități emancipate. 
*
Stefan Rusu (n. 1964, Kâietu, Moldova) este artist și curator independent. Agenda sa artistică și curatorială este orientată spre schimbările sociale și politice din societățile est-europene după căderea Zidului Berlinului și dizolvarea Uniunii Sovietice. A studiat la Institutul de Pictură, Sculptură și Arhitectură I. Repin Leningrad (1986-1989) și Academia de Arte N. Grigorescu (1990-1995) iar mai târziu în 2005-2006 a urmat Programul de Formare Curatorială la De Appelartcenter, Amsterdam.
Ștefan are o traiectorie îndelungată în abordarea patrimoniului cultural socialist, începând de la studierea artei monumentale și a esteticii acesteia în școala și facultatea de artă în anii 70-80, apoi a urmat serviciul militar unde a continuat să practice artă prin conceperea și producerea (în colaborare cu tatăl său arhitect) a unui monument dedicat Celui de-al Doilea Război Mondial, realizând o statuie de beton a unui soldat. De altfel, formarea sa anterioară în sculptura monumentală ghidată de ideologia comunistă a fost ulterior inversată în slujba sistemului artei contemporane, în calitate de artist transdisciplinar și mai târziu în calitate de curator de proiecte și expoziții. Experiența sa anterioară și actuală de a trăi într-un bloc de locuințe sovietice, împreună cu interesul său pentru teorie, arhitectură și urbanism l-au inspirat să proiecteze o replică a unui apartament din beton (Apartamentul Deschis/FlatSpace), bazată pe estetica și tehnologia locuințelor de masa, dar si experienta locuirii familiei sale în sectorul Buiucani.
Ștefan este editorul mai multor publicații: Spaces on theRun (2015), Reimagining the New Man (2014), Chișinau-Art, Research in the Public Sphere (2011). Cele mai recente publicații: ArchitecturalGuide – CHISINAU care a fost produsă în colaborare cu DOM publishers, la Berlin în anul 2022. Cartea documentează perioada postbelică a dezvoltării urbane a orașului, care s-a bazat pe principiile orașului socialist și a fost modelată de cinci tendințe distincte reflectate în cele cinci segmente ale ghidului – Realismul Socialist/Neoclasicismul, Modernismul Sovietic, Postmodernismul, Brutalismul Sovietic și Orașul Industrial.
*
Producție:
Machete: ZO.KRAFT (Andrei Pripasu, Zyad Fathy), Munara Abdukhaharova, Max Kuzmenko
Modelare 3D(SketchUp): Mederbek Akhmetov, Andrei Pripasu, Zyad Fathy
Tâmplărie: Tudor Chetran 
Traduceri texte: Ovidiu Țichindeleanu, Sorana Lupu
Redactare texte: Lilia Dragneva, Ovidiu Țichindeleanu
Design afiș si pliant: Andrei Ichim
Credit imagini: Stefan Rusu, Vladimir Us, Karin Hanson 
Imprimare foto: Aurel Cepoi, Casalot SRL
Cu suportul: Ministerul Culturii al Republicii Moldova, Muzeul Național de Artă al Moldovei, Centrul pentru Artă Contemporană, Chișinău [ksa:k], Muzeul de Istorie a Orașului Chișinău, Centrul Cultural German AKZENTE / Goethe – Zentrum Chișinău, Galeria PLAI, Asociația Tinerilor Artiști Oberliht, Vinăria Vitisvin Volintiri
Multumiri: Corina si Aurel Cepoi, Andrei Sclifos, Aliona Niculita
*
*
*
EN.
SEEDS OF HOPE: engaging, reclaiming, empowering 
STEFAN RUSU

Installation, mock-up models, drawings, photo documentation, documentary films
30 October -21 November, 2024
*
The exhibition brings together for the first time the interdisciplinary and collaborative body of works by Stefan Rusu. The works include analyses of problematic situations of the public space and proposals for their recovery and reconversion through artistic initiatives, with the collaboration of local urban communities. Stefan Rusu’s practice as an artist and urbanist extends into a series of films and documentaries and through his curatorial activity focused on the urban transformations from the regions of Eastern Europe and Central Asia.

The exhibition is centered around ”The Research Bureau of the Afterlife of Socialist Architecture”: a space imagined as a refuge for the visitors of the exhibition, within the itinerary of the cities explored and researched by the artist. The itinerary is marked by mock-up models accompanied by visual documentation of the projects realized by the artist in these cities. Between the reduced scale of the mock-up models for urban interventions and the real scale of the bureau opens a space for imagination. The relationship between the real object (the bureau) and the object reduced to scale (the project mock-ups) is inspired from the artist’s period of studies at the School of Fine Arts „I.Repin” (currently College of Fine Arts „Al. Plămădeală”), when the author collaborated with his father, the architect Mihai Rusu. The collaboration resulted both in mock-ups for urban furniture for interior design, as well as in projects for monumental sculpture for the city of Chisinau, which were proposed by the sculptor+architect tandem in public contests.

The space of the bureau hosts publications from previous projects that showcase the research on the texture of the city and its urban politics. The urban interventions are performative structures that are usually featuring elements of residential architecture, inspired by the concrete experiences of living in each urban environment, looking for the new meanings taken by the apartment, the street, the neighborhood and the city in different political and economical contexts. The author’s personal experience of living in a modest apartment from the Chisinau neighborhood of Buiucanii de sus, after having to relocate from the rural area, and then having to move again to the neighborhood of Buiucanii de jos, has been fundamental in the attempt to rearticulate this typology.

The urban interventions have been conceived in collaboration with artistic initiatives and civil society organizations involved in situations of conflict between citizens and authorities, or in situations when the local administration is appropriating vacant spaces and territories, abandoned buildings, parks or green areas, by itself or in collaboration with real estate developers, acting thus against the public interest. The interventions are trying to solve certain conflicts, to shed light on obscure situations, showing the lack of transparency in the management of the public space, or simply raise public awareness about the condition of certain buildings, abandoned spaces or green areas which were left derelict by the authorities or by the private owners.

Consequently, this is not just an art collection situated in the public space, with pieces of urban decor, but an ongoing effort to look for answers and solutions for communities in a bind and for spaces adrift – be it the community of young artists from Chisinau who are lacking workspaces and exhibition venues, the migrant communities from the Husby neighborhood of Stockholm, caught in the spiral of gentrification, or the inhabitants of the marginal neighborhood Ursynów from Warsaw, forgotten by the authorities.

The exhibition offers the opportunity of looking back in order to evaluate both successful and failed experiences, along a geographical itinerary that follows interventions in the cities of Chisinau, Berlin, Warsaw, Bialystok, Stockholm, Lublin, Tashkent, Tbilisi, Baku, Chong-Sary-Oy, Almaty and Bangkok. Only by assuming both success and failure could we hope to evolve and to find together adequate ideas and solutions for a human-friendly urban environment and for emancipated communities. 
*
Stefan RUSU (b. 1964 in Kâietu, Moldova) is an artist and freelance curator, currently based in Islamabad, Pakistan. His artistic/curatorial agenda is geared towards the social and political changes in East European societies after the fall of Berlin Wall and dissolution of Soviet Union. He studied at the I. Repin Leningrad Institute for Painting, Sculpture and Architecture (1986-1989) and The Academy of Arts N. Grigiorescu (1990-1995) and in between 2005-2006 attended the Curatorial Training Program at De Appel, Amsterdam.
Stefan has a lifelong trajectory in dealing with socialist cultural heritage, starting from studying monumental art and its aesthetics in the art school and college in 70-80s, then serving military service where he continued practicing art by designing (in collaboration with his father architect) that resulted in the production of a WW2 memorial at the military base in 1983. As a matter of fact, his former training in monumental sculpture driven by communist ideology was later reversed into serving contemporary art system, in the capacity of transdisciplinary artist and later as curator of projects and exhibitions. His former and actual experience of living in a soviet housing bloc along with his interest in theory, architecture and urbanism inspired him to design a replica of a concrete flat (Apartamentul Deschis/Flat Space), based on mass housing aesthetics and technology.
The research and exhibition is part of “Insular Modernities” that explores how the phenomena of socialist architecture formed in Eastern Bloc, is preserved and experienced from the margins/peripheries. The ultimate goal is advocacy and preservation of modernist heritage, it analyses in various formats the former and current state of conservation surrounding socialist architecture, as well the role and changing status of public space at the new turn of history. 
Stefan is the editor of publications: Spaces on the Run (2015), Reimagining the New Man (2014), Chisinau-Art, Research in the Public Sphere (2011)”RO-MD/Moldova in Two Scenarios (2008). In 2012 he directed Reclaiming the City documentary commissioned by 7th Berlin Biennial. 
His most recent publication is Architectural Guide – CHISINAU which was produced in collaboration with DOM publishers, in Berlin in 2022. The book documents the post-war period of the city’s urban development, which was based on the principles of the socialist city and was shaped by five distinct trends reflected in the guide’s five segments – Socialist Realism/Neoclassicism, Soviet Modernism, Postmodernism, Soviet Brutalism and the Industrial City.
*
Production:
Mock-up models: ZO.KRAFT (Andrei Pripasu, Zyad Fathy), Munara Abdukhaharova, Max Kuzmenko
SketchUp files: Akhmetov Mederbek, Andrei Pripasu, Zyad Fathy
Carpentry: Tudor Chetran 
Design poster and leaflet: Andrei Ichim
Credit images: Stefan Rusu, Vladimir Us, Karin Hanson 
Translation: Ovidiu Tichindeleanu, Sorana Lupu
Editing texts: Lilia Dragneva, Ovidiu Tichindeleanu
Photo printing: Aurel Cepoi, Casalot SRL
Supported by: Ministry of Culture of the Republic of Moldova, The National Museum of Fine Arts of Moldova, Center for Contemporary Art, Chisinau [ksa:k], Museum of History Istorie of the City of Chisinau, Centrul Cultural German AKZENTE / Goethe – Zentrum Chisinau, PLAI Gallery, Asocition of Young Artists Oberliht, Vitisvin Volintiri Vinery
Thank you: Corina&Aurel Cepoi, Andrei Sclifos, Aliona Niculita


Detalii pe pagina de facebook a evenimentului.

Despre autor

Platzforma Redacția

Lasa un comentariu