MUNCĂ RECENTE

Adresare a Federației Sindicale a Feroviarilor din Republica Moldova privind restanțele salariale

Prin prezenta, Federația Sindicală a Feroviarilor din Republica Moldova,  

în numele a circa 5700 de salariați ai Întreprinderii de Stat „Calea Ferată din Moldova”, ghidându-se de prevederile art. 389 din Codul Muncii al RM, în scopul apărării drepturilor și intereselor de muncă, profesionale, economice și sociale ale salariaților, se adresează către Dvs. cu o mare speranță că conducerea statului va acorda atenția cuvenită sectorului feroviar, care, din păcate, din 2010 și până în prezent, a fost abandonat, fiind aruncat la cheremul partidelor politice care au gestionat ineficient Întreprinderea de Stat „Calea Ferată din Moldova”. 

Începând cu luna mai 2015 au început să apară probleme mari în ceea ce privește achitarea la timp a salariilor și a altor plăți către angajați, prevăzute de legislația în vigoare și de Contractul Colectiv de Muncă.

În pofida faptului că există un Protocol semnat de părți încă în 2019, nici până în prezent nu au fost achitate cele 1000 de lei de compensații pentru pierderile cauzate de plata cu întârziere a salariilor pentru anii anteriori, din mai 2015 până în 2019. De asemenea, nu a fost făcută nici calcularea și plata pierderilor cauzate de întârzierea plății salariilor, conform prevederilor art. 145 din Codul Muncii, pentru anii 2020, 2021 și din martie 2023 până în prezent.

Numeroase procese de negocieri și consultări, apeluri și revendicări înaintate de către reprezentanții colectivului de muncă conducerii ÎS „Calea Ferată din Moldova”, fondatorului sectorului, conducerii Republicii Moldova (Președintelui, Parlamentului, Guvernului, Inspectoratului de Stat al Muncii, Avocatului Poporului), manifestațiile organizate în această perioadă de timp, și anume, 11.03.2017 și 04.03.2021, nu au dus la nici un rezultat. Angajații din sector primesc doar promisiuni care, până la urmă, nu duc la stabilizarea situației create.

Situația creată la ÎS „Calea Ferată din Moldova” nu este doar dificilă, ci și tragică, deoarece o ramură atât de importantă a economiei naționale, din cauza gestionării ineficiente a întreprinderii de către foștii administratori numiți pe criterii politice, începând cu anul 2010 și până în prezent, a fost dusă practic la faliment. Cândva, această întreprindere era considerată una strategică, care anual transfera venituri mari la bugetul de stat al Republicii Moldova.

În prezent, ÎS „Calea Ferată din Moldova” se află în cea mai dificilă situație economică, profesională și socială.
Despre problemele de la ÎS „Calea Ferată din Moldova” se poate vorbi la nesfârșit, dar am dori să vă atragem atenția asupra celor mai importante:

– În perioada 2015 – iulie 2022 nu a avut loc nicio majorare a salariilor lucrătorilor din transportul feroviar, în conformitate cu Hotărârea Guvernului „Cu privire la stabilirea salariilor minime în sectorul real al economiei”. După numeroasele noastre adresări către Fondator, către conducerea Ministerului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale și Ministerului Muncii și Protecției Sociale, începând cu luna iulie 2022, la întreprindere a fost aprobat, în sfârșit, salariul minim de 3500 de lei, care, din păcate, se aplică în continuare, contrar faptului că, începând cu 1 ianuarie 2023, Guvernul Republicii Moldova a stabilit salariul minim de 4000 de lei, iar de la 1 ianuarie 2024 deja 5000 de lei;

– ca urmare a salariilor mici și a achitării intempestive, în această perioadă de timp, au avut loc concedieri în masă a angajaților și în primul rând sunt concediați tinerii specialiști, iar fosta conducere și cea actuală nu au fost și nu sunt interesate de căutarea și pregătirea personalului calificat în domeniul transportului feroviar.

Toate încercările făcute de Federația Sindicatului Lucrătorilor Feroviari din Republica Moldova de a soluționa problemele existente în transportul feroviar prin aplicarea metodelor prevăzute de legislația Republicii Moldova, și anume, prin negocieri în cadrul parteneriatului social, participarea la ședințele Comisiei parlamentare create în anii 2020-2021 pentru soluționarea problemelor ÎS „Calea Ferată din Moldova”, nu au avut succes.

Avem impresia că ÎS „Calea Ferată din Moldova” este condusă în mod deliberat spre faliment și distrugere. 
În anii 1996-1998, prin ordinul Guvernului de atunci, CFM a fost obligată să transporte gratuit, fără a percepe taxe de transport, mărfurile agenților economici ai Republicii Moldova (colhozurile și sovhozurile de la acea vreme). 
În consecință, începând cu anii 2000-2002, angajaților li se plăteau salariile cu întârzieri de 4 luni. În plus, CFM a fost obligată să plătească milioane de dolari în franci elvețieni pentru transportul mărfurilor agenților economici din Republica Moldova nu doar pe calea ferată din Moldova, ci și pe căile ferate din Ucraina, Belarus, Rusia, Kazahstan și România.

După ce a obligat CFM să efectueze astfel de transporturi gratuite, statul nu a întreprins nici o măsură și nici un efort pentru a restitui Căii Ferate aceste datorii colosale privind transporturile gratuite. 

În 2005-2006, Întreprinderea de Stat „Calea Ferată din Moldova” a fost blocată de partea transnistreană. 
Prin urmare, pentru a efectua traficul de mărfuri între nordul și sudul Republicii Moldova, a fost construit tronsonul de cale ferată Revaca-Căinari pe cheltuiala întreprinderii, inclusiv a angajaților, în baza cererilor acestora de a li se reține 2 ore pe zi din salariu și de a utiliza aceste fonduri pentru construcția acestui tronson de cale ferată. Ulterior, în anii 2007-2008, ca urmare a blocării de către Ucraina a ieșirii spre Galați (România), ÎS „Calea Ferată din Moldova” a construit și un tronson de cale ferată Cahul – Giurgiulești, tot pe cheltuiala întreprinderii și cu sprijinul financiar direct oferit de angajații întreprinderii.

În consecință, putem concluziona că atunci când statul Republicii Moldova a trebuit să rezolve problemele strategice necesare pentru dezvoltarea liniei de cale ferată Cahul – Giurgiulești, întreprinderea, inclusiv angajații săi, au depus toate eforturile pentru a rezolva pozitiv aceste probleme.

Până în prezent, din cele 36 de filiale ale ÎS „Calea Ferată din Moldova”, doar 16 filiale și-au primit salariile pentru luna octombriePentru lunile noiembrie și decembrie – salariile nu au fost achitate la nici o filială, peste o săptămână sau cam așa ceva va veni luna februarie și arieratele salariale vor crește semnificativ.

Domnilor guvernanți!!! Pe calea ferată, în unele regiuni ale țării, au lucrat și lucrează 2, 3 și 4 persoane dintr-o familie. Vă rugăm să ne răspundeți la întrebarea – cum pot trăi oamenii în asemenea condiții? Timp de 9 ani auzim doar promisiuni că totul va fi bine, inclusiv pentru industria feroviară.

De mai bine de 3 ani de când guvernați țara, cum vă arătați grija față de oamenii de rând, care vor avea grijă ca legile din Republica Moldova să funcționeze în așa fel încât toți angajații țării să primească salarii decente și în timp util, așa cum garantează Constituția Republicii Moldova?

Federația Sindicală a Feroviarilor din Republica Moldova crede cu tărie, că dacă nu se vor lua măsuri radicale și urgente la nivel de stat pentru salvarea transportului feroviar din Republica Moldova, prin aprobarea unui Plan special al Guvernului pentru salvarea și reabilitarea transportului feroviar, țara va pierde un sector important al economiei naționale, iar 5700 de lucrători din acest sector vor rămâne fără locuri de muncă.

Cu respect și speranță, Federația Sindicală a Feroviarilor din Republica Moldova


Sursă a imaginii de fundal: Sergiu Culeac (RFE/RL)

Originalul (în limba rusă) a scrisorii poate fi citit aici.

Adresare Federația Sindicală a Feroviarilor din Republica Moldova by Vitalie Sprinceana on Scribd

Despre autor

Platzforma Redacția

Lasa un comentariu