ARTICOLE.
Un reportaj de Valentina Ursu la Europa Liberă în Moldova profundă despre riscurile, suferinţele şi binefacerile migraţiei şi ale migranţilor: „– „Vrem un viitor mult mai bun.” // Europa Liberă: Dar cine face acest viitor?// – „Noi trebuie să-l facem. Începând de la primar, toţi trebuie să ne străduim. Nu ştiu ce se întâmplă la ziua de azi, dar nu prea se reuşeşte. Se spun multe, nu se îndeplinesc, dar trebuie să se îndeplinească. Trebuie să fie stăpân în casă, să batem în căciulă.”// „Dacă vom fi sănătoşi noi şi copiii noştri, şi nepoţii noştri şi vom alege cu înţelepciune… Dacă voi vedea că el trage la mine cu un ochi, eu voi trage cu doi, am să zic că acesta trebuie susţinut nu patru ani, dar opt. Am să le zic copiilor să vină acasă. Dacă va fi la noi în ţară azi gazificare, mâine apeduct, poimâine drumuri bune, atunci nici lumea nu se va descuraja şi să plece peste hotare. Noi am rămas în sat, aici a trăit bunelul meu, bunica mea, tatăl meu, mama mea, trebuie să rămânem şi noi.”
O relatare de Vasile Gârneţ şi un interviu cu Norman Manea, la Chişinău (în Ziarul Naţional): „Cele două cărți lansate la Chișinău pun în valoare calitățile excepționale ale scriitorului complet care este Norman Manea. Eseistul grav, sobru, dar și subtil și nuanțat din Laptele negru –o carte despre Holocaust, dar și despre literatura care s-a scris pe această temă. „Literatura, spunea scriitorul la lansare, dar și în interviurile acordate presei, nu este făcută neapărat pentru astfel de teme radicale cum a fost Holocaustul. Oroarea intră greu în pagină, tragedia tinde să se transforme în clișeu și obligația scriitorului este să evite clișeul…”.// „S-a întâmplat că, foarte tânăr, copil fiind, am fost aruncat spre Est (deportarea în Transnistria, la vârsta de 5 ani – n. m.) și, la maturitate, sau poate dincolo de maturitate, am fost aruncat spre Vest. Trăiesc de peste 25 de ani la New York, care este un soi de… – eu l-am numit orașul „Da-Da” al exilaților –, este un fel de conglomerat al planetei însăși, cu oameni veniți de peste tot, și asta o arată și strada. Dacă circulați, dacă mergeți pe stradă, vedeți întreaga planetă. Deci, acolo dintr-odată mi-a scăzut importanța și narcisismul, am văzut că nu sunt și nu suntem „buricul pământului”, că există multe „burice” peste tot și că fiecare vine cu traista lui de povești și de probleme. Și am dobândit o anume solidaritate, dincolo de formare, de deformare, de limbă, de religie, de spiritualitate. Estul și Vestul se întâlnesc în multe feluri. S-au întâlnit adesea prin războaie, prin resentimente, prin ură. Se întâlnesc întotdeauna și prin cultură. Există acest fluid al ideilor și al expresiei care circulă dintr-o parte în alta și se întoarce dintr-o parte în alta. Eu astăzi sunt un exilat, poate că am fost totdeauna unul. Nu-mi pare rău că sunt. Exilul e o experiență foarte dură, probabil știți, dar e o experiență umană fundamentală. O vedem în mitologia greacă și în Biblie, o vedem cu toții proiectată în contemporaneitate, unde migrația și așa-zisa globalizare accentuează această mișcare dintr-o parte în alta.”
Despre relaţiile dintre francofoni şi anglofoni în Canada şi respectiv între francofoni şi flamanzi în Belgia, pe un blog Libération (Jean Queatremer). O relaţie inversată, potrivit autorului, dictată de raporturi de forţă diferite, motivate de contexte istorice specifice. „Autre différence majeure : si le français, depuis l’accession au pouvoir du PQ et l’adoption de la «loi 101» en 1977, est devenu une langue ultra-protégée (on dit «café» Starbucks et «Poulet frit du Kentucky» et non KFC là-bas), la minorité anglophone (environ 13 % de la population) est tout aussi protégée. C’est toute la différence avec la Flandre qui a chassé ou assimilé sa minorité francophone et qui interdit totalement l’usage du français, en tentant même d’imposer cette interdiction dans la vie privée, un processus impensable dans la Belle Province. En Flandre, les francophones ont disparu et même les villes qui avaient droit à un nom français et à un nom flamand ont dû abandonner le premier. De même, la lutte que mène la Région flamande en périphérie bruxelloise afin de chasser les francophones est tout simplement impensable au Québec puisque les anglophones ont toujours le droit de recevoir des services dans leur langue (école, hôpitaux, services sociaux) et toutes les communes à majorité anglophone (y compris celles qui le deviennent) peuvent obtenir le statut de ville bilingue (c’est le cas de 93 villes).” Un punct de vedere, din cîte se vede, cîtuşi de puţin părtinitor în favoarea francofonilor (în special a wallonilor belgieni), dar care ne arată că, relaţii dintre diferite grupuri etnolingvistice nu au fost şi nu sînt deloc linişte în ţările cu tradiţie democratică.
„SUA: numărul cererilor rusești de azil întemeiate pe orientarea sexuală a crescut vertiginos”, titrează un articol din Europa Liberă (de Carl Schreck, tradus şi prezentat de Mircea Ţicudean). „Statele Unite au primit în anul fiscal 2014 – încheiat în septembrie – 969 de cereri de azil din partea cetățenilor ruși, peste nivelul de 837 de cereri din anul precedent și cu 34% mai multe decât cererile de azil din 2012. Guvernul Statelor Unite nu face publice motivele solicitanților de azil. Dar avocații unora dintre ei au spus că tendința crescătoare este aproape sigur legată de exodul persoanelor gay după semnarea de către președintele rus Vladimir Putin a legii împotriva așa-numitei „propagandei homosexuale” și după întețirea atacurilor unor huligani de extremă-dreapta împotriva unor membri ai minorităților sexuale.”
De la o criză economică la alta, numărul celor bogaţi şi foarte bogaţi nu încetează să crească, după cum arată ultima ediţie a Global wealth report, citat de Le Monde. Inegalităţile economice (altfel spus, sărăcia) cresc şi ele proporţional cu nivelul de excedent de bogăţie: „Ceux qui détiennent un patrimoine de 77 000 dollars font parti des 10% les plus riches et au-dessus de 798 000 dollars, les ménages entrent dans le cercle des 1% les plus aisés.// La moitié de la population détient moins de 1% de la richesse mondiale… mais le décile le plus riche de la population concentre 87% de cette richesse.”
Alegeri prezidențiale în România.
Pe CriticAtac.ro, Ramona Călin deplînge superficialitatea dezbaterilor politice și deconectarea lor de la procesele globale și regionale: ”în contextul actual suntem nevoiți să votăm cu un candidat care într-un fel sau altul reflectă în continuare trecutul, proces identificat în științele sociale cu ¨path dependency¨, un fel de determinism instituțional, anume o dată ce s-a pornit pe o cărare e mai greu de schimbat deoarece având deja toate mecanismele în funcțiune, modificarea sensului e percepută, direct sau indirect, ca fiind costisitoare, dificilă sau chiar imposibilă. Prezentul e consecință a trecutului și cauză directă a viitorului. Posibilitățile de inovație sunt reduse întrucât majoritatea agenților sunt înhămați în a conduce procesele existente și există puține motivații și resurse care să sprijine evoluția unei alte paradigme. (…) Ce reflectă în egală măsură această dependență istorică e și reactia societății la opțiunile cu care se confruntă deja de mai bine de 20 de ani. Discuțiile prezidențiale gravitează în jurul integrității individule a candidaților, ori știm deja că nimeni nu e fără de vină, dezbatem cum s-au obținut voturile, le numărăm, invocăm scenarii probabile. Reiterăm vechile probleme și dileme. Dezamăgirea totală e o lipsă acută de analiză a mandatului politic mai presus de dreapta/stânga și ce înseamnă el pentru viitor și schimbările pe care ni le dorim. De presă nu mai vorbesc pentru că abordarea e în mare o insultă la adresa întregului popor. Nu, nu e pedantic să iți dorești să citești despre situația în industrie, agricultură, politici alimentare, reforme energetice și educaționale, ar trebuie să fie firesc. Ceea ce predomină in continuare și e vizibil în orice analiză e fragmentarea si confuzia din rândul cetățenilor. Se confundă jocul politic și mandatul politic.”
Vasile Ernu realizează o serie de lecturi critice ale programelor electorale ale candidaților. Aici o lectură ce a stîrnit multe polemici a programului candidatului Monica Macovei. ” să începem cu Monica Macovei. La europarlamentare dumneaei zicea: Program împotriva sărăciei. Frumos. Acum, în programul său prezidenţial zice, în esenţă, ceva din zona extremei drepte conservatoare care poate fi redus la o frază: Pogrom împotriva săracilor, educaţiei, sănătăţi, culturii.” Aici o privire critică asupra programului lui Victor Ponta. ”Cu ceva timp în urmă, scriam ironic despre Radio Erevan şi dreapta românească. Şi acolo observam un lucru: „Întrebare: E adevărat că PSD este partid de stînga? Răspuns: Cercetătorii noştri caută încă urme şi dovezi în acest sens, aşa că nu ne putem pronunţa. Ce ştim însă sigur este că în acest moment este singurul partid coerent şi consecvent de dreapta din România, iar fenomenul cel neobişnuit e următorul: cu cît întinereşte mai mult, cu atît devine mai de dreapta…“. O ironie amară.Dacă privim atent la programul candidatului la preşedinţie Victor Ponta, ceea ce sare mai întîi în ochi este accentul pe elemente cheie pe care stînga tradiţională şi mai puţin tradiţională nu a insistat niciodată: o nouă „sfîntă treime“ a „stîngii românești” – Biserică, Naţiune, Familie. Cu Capitalul şi spiritul „pro business“ veghind asupra lor.”
Costi Rogozanu, pe voxpublica.realitatea.net despre retorica „luptei cu corupţia” în discursul politic pre-electoral şi riscurile derapajelor antidemocratice din politica românească, cu precădere la forţele care se proclamă democratice: „Ştiu problemele de corupţie din multe partide, inclusiv din cel mai mare dintre ele. Dar nu mă face asta să cer arestarea în bloc a unui partid! Şi credeam că “staţii de drepţi” sînt mai reţinuţi decît mine în chestiunile astea democratice. Nu e cazul, că e Macovei, că e Hotnews, toţi îi dau tare cu securea anticorupţie. Vorba aia, aşa zice Nuland, aşa zic conservatorii UE, sîntem foarte-foarte corupţi.// O fac şi nu prea într-un mod inocent, oameni precum Macovei sînt la fel de nedemocraţi şi în recunoaşterea unor drepturi, au început să fie apăsaţi şi de unele cuceriri istorice ale progresiştilor (avort, drepturi pentru muncitori, şanse egale la educaţie, sănătate).// PSD-ul e nociv, dar PSD-ul e votat de nişte oameni. Anticorupţii de la Hotnews, macoveişti şi alţii ca ei duc raţionamentul aberant şi mai departe (Tăpălagă a şi scris-o negru pe alb): nu doar că toţi pesediştii sînt nişte hoţi, dar şi cei care votează au o vină. Ce vină? Păi ba că sînt asistaţi, ba că au luat vreun post de şofer de la dom’ primar etc.// (…) Păi da, stînga a fost anihilată, asta nu înseamnă că nu aţi considerat că multe precepte ale dreptei sau ale unor fundamentalişti ai pieţei libere n-au devenit un soi de axiome în spaţiul nostru public. Deci sîntem prinşi tocmai într-un coşmar ideologic în care sînt reprezentaţi doar unii. Şi PSD-ul linguşeşte aceeaşi clasă dominantă. A scăzut CAS-ul (pentru angajatori) într-un cor de critici deşi toată lumea în parlament a votat frumuşel pentru – majoritate zdrobitoare cu bătălii de formă.// Aceiaşi reformaţi care au crezut în măsuri de austeritate “împotriva poporului pesedist care e leneş, nu vrea să muncească, ia pungă cu ulei de la partid etc. “ s-au îndepărtat în 2013-14 de politicieni. Au găsit refugiul (unii, după ce au profitat direct de puterea Boc-Băsescu) în DNA, DNA e partidul camuflaj pentru politici anti-popor PSD. Şi eu sînt anticorupţie, dar nu sînt împotriva “asistaţilor”, a angajaţilor care o duc pe azi pe mîine etc. Dimpotrivă, cred că singura politică valabilă trebuie dusă pentru aceşti aproape 80%.”
Un interviu cu regizoarea suedeză de filme porno Erica Lust care militează pentru o pornografie emancipatoare și pedagogică: ”КАКАЯ ЦЕЛЬ У ПОРНОГРАФИИ, ПОЧЕМУ ЕЕ НУЖНО СНИМАТЬ И ПОЧЕМУ ЕЕ НУЖНО СМОТРЕТЬ? Ровно та, которую я сейчас озвучила. В первую очередь — это возбуждение. Нам нужно что-то, что подхлестнет нас, заведет. Сексологи часто говорят, что одна из самых частых проблем, с которыми сталкиваются женщины, это то, что им сложно осознать свои желания и найти свой эротизм, они не знают, что их возбуждает, и это сказывается отрицательно на их личной жизни. Порнография в этом смысле может помочь — выступить мощнейшим катализатором и раскрепостить, выпустить наружу скрытые чувства и желания. ТО ЕСТЬ ПОРНОГРАФИЯ МОЖЕТ ПОМОЧЬ ИЗУЧИТЬ СОБСТВЕННУЮ СЕКСУАЛЬНОСТЬ? Конечно, она помогает понять, что вам нравится, а что нет. Она может помочь наладить контакт. Мы постоянно чувствуем вину за наши сексуальные желания, немного напуганы, не знаем, нормальны ли мы. А если вы смотрите порнофильм и видите, как другие люди занимаются сексом, вы осознаете, что ваши чувства — в порядке вещей. Или же вы можете понять, что вам нравилось что-то, о чем вы даже не подозревали. Ровно поэтому порнография может быть такой вдохновляющей и образовывать нас сексуально. Я изучала политические науки в университете, и там мы всегда говорили о взгляде на мир с точки зрения разных дискурсов. Мы все должны осознать, что порнография — это тоже определенный дискурс: о сексуальности, мужественности, женственности и гендерных ролях, которым мы следуем.
Un reportaj pe meduza.io despre avaturile unui grup de tineri activişti naţionalişti şi ultraconservatori care se luptă, între altele, pentru „curăţenia morală” a naţiunii ruse. Este tulburătoare această imagine a unui activism pentru o cauză mortiferă. La fel, îmi pare interesantă această rivalitate şi complicitate în acelaşi timp între stat şi aceşti activişti radicali, într-o cauză pînă la urmă comună (p.n.): „«Мы не хотим ассоциироваться с какими-либо противоправными действиями, проведем работу над ошибками, — объясняет смысл нового движения ветеран „Реструкта“ Артем Трубов. — Сейчас идет перепридумывание формы. Когда придумаем, по всей стране все отделения будут переименованы». «Это будет казачество», — подтверждает Трубов. // Правда, заниматься новое движение намерено примерно тем же — самостоятельной поимкой педофилов и наркоманов. Но к этой деятельности добавится патрулирование улиц и охрана памятников архитектуры. «Я думаю, что сможем и как дружинники работать, — добавляет Трубов. — Все о нас услышат и все нас увидят».// Активисты напоминают, что в апреле 2014 года президент России Владимир Путин подписал федеральный закон «Об участии граждан в охране общественного порядка». В отдельной статье уточняется, что «положения закона распространяются на деятельность народных дружин из числа членов казачьих обществ». В тот же день отдельным законом была внесена поправка в КОАП — за воспрепятствование законной деятельности народного дружинника или внештатного сотрудника полиции может быть наложен штраф в размере от 500 до 2500 руб. (…) На вопрос, смогут ли в движении состоять не казаки, Денис Казак держит долгую паузу. «Главное, чтобы дух был казачий. — говорит он. — Если человек нормальный, белый, не негр, не еврей, с правильными идеями в голове, то проблем не будет. Главное, что у тебя в голове».
RoskomNadzor, comisia de supraveghere a comunicațiilor din Federația Rusă a interzis site-ul archive.org pe teritoriul rus pentru că ar fi conținut un fragment video cu militanți din statul islamic. S-ar putea să fie adevărat că arhiva conține anumite materiale incomode, dar tocmai asta e rolul arhivei, să păstreze lucruri, comode și incomode, pentru a oferi viitorului lecturi complete ale vremii actuale. (V.S.)
Ilia Dementiev scrie pe gefter.ru un articol excelent despre anumite expresii și fraze atribuite unor persoane celebre, de la Bismark la mareșalul Foche: ”Может показаться, что установление источников и разоблачение фейков — не самое важное дело. Ну, в конце концов, сильно ли изменился мир от того, что кто-то однажды приписал Леви-Строссу парадоксальный афоризм о судьбе гуманитарных наук в XXI столетии, а другие принялись цитировать «по Маритену»? Однако борьба с фальшивками любого масштаба — долг гуманитариев, который имеет помимо академического чисто воспитательный эффект. Дело не только в донкихотском противостоянии пропаганде, когда трудно мириться с тем, что школьники и студенты изучают историю по мемам в социальных сетях или в лучшем случае по учебникам, но не по первоисточникам, включающим конституцию Веймарской республики. И не только в том, что дорога в тысячу ли начинается с одного шага, так что каждая фейковая цитата — первое движение к подложным источникам наподобие «Дара Константина», «Протоколов сионских мудрецов» или «Плана Даллеса». Установление точности в цитатах способствует отрезвлению мышления и выработке педантизма в отношениях с источниками. Оно свидетельствует об интеллектуальной честности, которая является важнейшим компонентом профессиональной этики гуманитария, как и любого другого ученого. Эта честность предполагает готовность эксперта констатировать дефициты своей компетентности (все ученые, которых мои расспросы застигали врасплох, очень аккуратно формулировали ответы). Такой готовности не хватает многим педагогам, полагающим, будто настоящий эксперт — тот, кто все знает (хотя после Февра стало понятным, что главный признак эксперта — пребывание в постоянном поиске). (…) Гуманитарии — наряду с изобретателями ядерной бомбы и экспериментаторами в области генной инженерии — несут немалую долю ответственности за происходящее в современном мире. От служителей гуманитарных наук зависит и то, насколько люди готовы принимать факт наличия разных мнений, и то, насколько у них выработано критическое отношение к получаемой информации. Людей, у которых навык перепроверки данных доведен до автоматизма, наверное, очень мало, хотя необходимость его формирования никем всерьез оспариваться не будет. Сетования иных гуманитариев на чрезмерно восприимчивое к пропаганде население, возможно, скрывают бессознательное желание снять с себя ответственность за провал проекта по продвижению критического мышления в нашей стране.”
George Monbiot amintește, în The Guardian, despre pericolul dezumanizării prin limbaj practicat de corporații și birocrația de stat: ” To blot people out of existence first you must blot them from your mind. Then you can persuade yourself that what you are doing is moral and necessary. Today this isn’t difficult. Those who act without compassion can draw upon a system of thought and language whose purpose is to shield them – and blind us – to the consequences.(…) A dehumanising system requires a dehumanising language. So familiar and pervasive has this language become that it has soaked almost unnoticed into our lives. Those who do have jobs are also described by the function they deliver to capital. These days they are widely known as “human resources”.The living world is discussed in similar terms. Nature is “natural capital”. Ecological processes are ecosystem services, because their only purpose is to serve us. Hills, forests and rivers are described in government reports as “green infrastructure”. Wildlife and habitats are “asset classes” in an “ecosystems market”. Fish populations are invariably described as “stocks”, as if they exist only as movable assets from which wealth can be extracted – like disabled recipients of social security. The linguistic downgrading of human life and the natural world fuses in a word a Norwegian health trust used to characterise the patients on its waiting list: biomass. (…) If we wish to reclaim public life from the small number of people who have captured it, we must also reclaim the language in which it is expressed. To know what we are talking about: this, in more than one sense, is the task of those who want a better world.”
Ioana Marinescu, în Liberation, despre cum schimbările climatice sunt interpretate în mod ideologic în SUA: ”En d’autres termes, quand il s’agit de l’atome, les plus informés sont d’accord avec le consensus scientifique, mais quand il s’agit du climat, rien ne va plus. (…) La culture scientifique explique les croyances des démocrates : parmi les plus informés d’entre eux, presque 100% sont d’accord avec le consensus scientifique. En revanche, la culture scientifique des républicains n’explique pas leurs croyances : les plus informés d’entre eux sont moins convaincus que les républicains les moins informés. Aux Etats-Unis, l’idéologie joue donc un rôle crucial dans la vision que les citoyens se font du changement climatique. Malheureusement, plus les Américains ont une forte culture scientifique, plus ils sont en désaccord sur le changement climatique. Au lieu de les rapprocher du consensus scientifique, la culture scientifique les en éloigne. Les républicains à forte culture scientifique ne savent-ils donc pas que la communauté scientifique pense que le changement climatique est causé par les activités humaines ? (…) La lutte contre le changement climatique aux Etats-Unis ne passe donc pas seulement par l’éducation du public. Elle passe aussi par la compréhension des conflits idéologiques que génère le changement climatique. Pour l’Américain moyen, ce changement a peu de conséquences néfastes directement visibles, alors il peut se permettre de croire ce qu’il veut. Et ce qu’il veut croire est dicté par son appartenance politique.”
Un interviu cu sociologul religiilor Olivier Roy despre islam, jihad și noul stat islamic: ”L’Etat islamique reste l’expression d’un immense fantasme, d’un monde imaginaire. Il produit un effet de terreur pour paralyser l’adversaire mais seul contre tous, il va indubitablement se faire battre. Pour moi, il s’agit d’un épiphénomène, la traduction locale et territoriale de ce que j’ai appelé l’islam mondialisé dans sa version radicale. Al-Qaeda était redoutable parce que complètement «déterritorialisée», donc imprévisible. Mais après le 11 Septembre et la mort de Ben Laden, Al-Qaeda a atteint ses limites. Les jihadistes cherchent à se «reterritorialiser». C’est ce qu’ils font actuellement en Irak et en Syrie. Cela implique l’enracinement des jeunes volontaires, notamment par le mariage. Mais après l’exode des jeunes femmes yézidies ou chrétiennes à la fin de cet été, ils demandent aux habitants de leur donner leurs filles, et là, ça va mal se passer. Tôt ou tard, ils se heurteront à la société tribale. (…) Mais si on veut vraiment comprendre l’enrôlement des jihadistes, il faut regarder du côté de la fusillade du lycée de Columbine, en 1999, et des jeunes gens qui se perdent dans une même violence autodestructrice. En Orient comme en Occident, il existe une jeunesse fascinée par ce nihilisme suicidaire. L’islam donne une dimension globale, peut-être aussi mystique, un nom à une cause. Aujourd’hui, le jihad est la seule cause sur le marché. Nous ne voulons pas voir les points communs, mais seulement les différences, et préférons nous enfermer dans une lecture monomaniaque du monde musulman. On se réfugie dans le choc des cultures sans voir l’aspect mondialisé du phénomène. Or, ces conflits sont le symptôme d’un même effondrement culturel.”
Un alt interviu cu criticul social spaniol César Rendueles despre internet, rețele sociale și absența unor reflecții critice europene asupra tehnologiei: ”Why are so many Europeans blind to the monopoly strategy of the new intermediates such as Amazon, Google, Facebook, but also Microsoft, and embrace their online services without any second thoughts? Where is our digital intelligentsia, the public intellectuals who grew up with the Internet? There is plenty of use, the stats for Europe look bright. And there is just as much concern about privacy: the stream of hacker and whistleblower scandals is not drying up. But for an informed view that goes beyond journalistic reportage we need something else. What is lacking are not the geeks or business journalists who comment on the latest apps and gadgets but informed philosophers, thinkers who not only have the technical expertise but also enough knowledge about the political economy of the net to display self-confidence in debates. Where is the conceptual supremacy, the passion and rage of a German Jonathan Franzen, a Swedish dana boyd, a Romanian Andrew Keen? How can we surpass the ressentiments a la Roland Reuss and come up with a more imaginative, subversive attack on Amazon? The European cultural elite is still in a stage of denial, hoping and praying that the digital storms will blow over so that we can return to the normality of the good old newspaper and the Tagesschau at eight.”
Oana Moisil, pe casajurnalistului.ro despre povestea unui „boschetar cuminte”: „Pe stradă, cel mai greu i-a fost lui George să se obișnuiască cu libertatea. Nu trebuia să ajungă la o adresă anume, nu trebuia să plătească taxele, nu trebuia să păstreze curățenia, nu mai era constrâns de o grămadă de chestii mărunte care i se păreau înainte obligatorii. Cumva, sentimentul ăsta îi dădea fiori buni și se gândea că poate tot ce îi trebuie e o rulotă parcată într-un vârf de deal, cum a văzut că a făcut Mel Gibson într-un film. Dar visul lui poate fi şi mai modest: “O parcare în Cluj ar fi numai bună, să stau într-o mașinuță în care doar să dau drumul la căldură și gata.” // Rutina. Asta e cealălalt demon care nu-i dă pace de când nu-şi găseşte sensul pe stradă. Se trezeşte, caută prin gunoaie, așteaptă să vină noaptea, adoarme. A doua zi, iar. Simte că trăieşte din inerţie şi asta îl roade şi îi taie cheful de luptă. // Ceilalţi. Ei sunt cei mai numeroşi, mai prezenţi şi mai aspri demoni ai lui George. De când nu se mai bărbiereşte şi nu îi mai pasă de îmbrăcăminte, simte că aparţine unei alte specii, “omul stradal”, care se diferenţiază în mod evident de “omul normal”. Ăsta din urmă aruncă mâncare neterminată, aparatură nefolosită, haine bune sau mobilă sănătoasă, în gunoaiele din care omul stradal strânge recuzita pentru supravieţuire. Prăpastia tot mai adâncă dintre el şi ceilalţi îl macină zilnic. // “Mai merg pe străzi d-astea cu baruri și-l mai văd pe unul la cămașă, cu ochelari Armani, ceas șmecher, smartfon, care soarbe dintr-o cafea la 6 lei. Și mă uit așa la el și el se uită la mine și mă uit la el și îmi vine să urlu de nervi, domnișoară, dar nu ştiu la cine să urlu, la el, că nu se gândeşte că de 6 lei altul îşi cumpără mâncarea pe o zi, sau la mine, că nu mai ştiu să trăiesc pe planeta asta.”
Grigori Tumanov scrie despre recentele ciocniri între poliția rusă și cîțiva tineri musulmani într-o moscheie din Moskova.
CĂRȚI.
Michel Onfray, O contraistorie a filosofiei. Vol. IV. Extremiștii Luminilor. (Polirom, 2009). M-am apucat cumva atipic de contraistoria lui Onfray – de la volumul 4 și mă gîndesc să-l citesc tot în zig-zag, înainte și înapoi, fără a respecta ordinea cronologică a vieților filosofilor despre care vorbește sau ordinea apariției cărților. În acest volum Onfray recuperează o istorie neglijată (și ignorată cu bună știință) a Luminilor și a caracterelor ce le-au dat naștere. Adevărații eroi ai Luminilor, argumentează Onfray, nu sunt obișnuiții Diderot, Voltaire sau Kant ci o serie de filosofi și gînditori mai mici dar mai incisivi – Jean Meslier, La Mettrie, Helvetius, Holbach, Sade – ce au atacat într-un mod radical Ordinea Veche de-a lungul a patru linii principale: ateismul, materialismul, hedonismul și revoluția. (V.S.)
Lecturi dintr-un volum de documente despre anul 1939/40 în istoria Estoniei (Peter Vares (transcr. din rusa) (ed.), Na chashe vesov: Estoniia i SSSR, 1940 god i ego posledstviia, EuroUniversity, Institute of International and Social Studies, Tallinn, 1999, vol. 2.). Printre documente privind aparenţa unei „alipiri” democratice, cîteva fragmenre de memorii. Iată una dintre ele: „Evald Tannisson, doctor în arheologie, n. 1928: În 1940, lumea încă nu-şi dădea seama ce se întîmplă. Oamenii aveau aşa o părere că Estonia trebuie să se alipească [la o „mare putere”], fie la est, fie la vest. Se discuta cu cine ar fi mai bine să se unească, cu nemţii sau cu ruşii. Cei mai bogaţi vroiau cu nemţii, cei săraci – cu ruşii. Nu se poate deloc spune că predispozişiile estonienilor erau anti-ruseşti în conştiinţa lor naţională, cu excepţia anumitor grupuri. Intelectualitatea şi presa de stînga îşi făceau bine treaba. Foarte mulţi se aflau în opoziţie faţă guvernul lui Päts. Nu era nicio claritate faţă de viitor.// Schimbarea stărilor de spirit a început deja în toamna 1940. (…) Deja în 1940 era clar ce se întîmplă şi că în spatele guvernului nostru stătea altcineva. Interzicerea steagului [naţional] a dus la tensionarea situaţiei. În rest, lumea îşi făcea mai departe treaba – era vară. (…) Începutul războiului a fost primit cu oarecare însufleţire. Lumea spera că războiul va înceta această aiureală [chush’] rusească. În familia noastră nimeni nu avea o atitudine pozitivă faţă de nemţi. Ceva s-a întîmplat pe dos încît toţi îi aşteptau acum pe nemţi cu nerăbdare. Sperau că îi vor elibera, că îi vor ajuta. Iarăşi, lumea nu-şi prea dădea seama ce se întîmplă, ce poate să se întîmple. Totul era aşa de neprevăzut, încurcat. (281-282).” (trad. p.n.)
FILME.
Invisible Lives. Romanian Night Workers in London. Un scurt documentar bine făcut şi emoţionant, de un doctorand în sociologie la CEU, Budapesta (Iulius Cezar Macarie) şi un documentarist (Tim Marrinan) despre vieţile „invizibile” ale patru muncitori români de noapte din Londra. „Global cities like London have an incessant rhythm of consumption that needs to be maintained around-the-clock. This short film shines a light on the invisible lives of people working at night whilst the majority sleep or enjoy the nocturnal life. Invisible Lives is a short documentary that explores the experiences of Romanians working at night in London.// This film features night workers in the construction and hotelier industries, a sex worker on the street and a market trader. They share their stories that encapsulate the highs and lows of night work, from moments of danger to moments of tranquillity when night meets day.// These people’s lives are hardened by threats from pimps and punters or from tiring 12-hour night shifts. The night workers’ experiences are revealed in snapshots through audio stories combined with a visual portrait of nocturnal London– a city that never sleeps.”
Las 13 rosas (Spania, 2007, regizat de Emilio Martínez Lázaro) și Rosa Luxemburg (Germania, 1986, regizat de Margarethe von Trotta). Două filme biografice, foarte asemănătoare ca subiect (despre activiști comuniști împușcați de regimuri autoritare). Recunosc că filmul despre tinerele spaniole e mai emoționat – ele-s mai vii, mai tinere, mai pline de viață. Și filmul e mai agitat. Filmul despre Rosa Luxemburg e mai liniștit, mai ”logic” cumva pentru că violența față de Rosa e sistemică și constantă. (V.S.)
Un articol în Le Monde despre Edgar Morin – un sociolog „cinefag”: „De l’après-guerre jusqu’à la fin des années 1960, Edgar Morin écrit régulièrement, par ailleurs, des articles sur le cinéma (ils vont être rassemblés, en 2015, sous le titre Les Complexes imaginaires, tome I, aux éditions Nouveau Monde) : « On m’a demandé de collaborer à une revue, la Nef. J’ai proposé des critiques sur les archétypes, les stéréotypes, le message subliminaire, non explicite du cinéma. Je voulais analyser les films pas seulement comme objets esthétiques, ou de divertissement, mais comme des objets parlant de nous-mêmes, de nos mythes, de nos aspirations. J’ai été très sensible, notamment, à l’apparition quasi-simultanée des héros de l’adolescence James Dean dans La Fureur de vivre et Marlon Brando dans L’Equipée sauvage ; elle m’a aidé à comprendre la formation d’une sorte de classe adolescente au cours des années 1960 ».” (…) « Parfois, j’ai la tentation de pouvoir être quelqu’un qui place une caméra, qui décide les plans. J’aime beaucoup le métier de réalisateur – c’est à la fois direction d’acteur, la direction de l’image, le décor. Mais je me suis dirigé ailleurs… Et comme disait Piaf, je ne regrette rien. »
Arte a făcut un scurt ciclu de 6 documentare despre istoria și evoluția capitalismului, luptele de idei în jurul conceptului de ”piață” și rolul statului în administrarea ei. Descrierea de pe site-ul oficial al postului de televiziune: ”D’où vient le capitalisme ? D’une évolution naturelle de nos sociétés ou de théories élaborées au fil des changements politiques et technologiques ? Pour y répondre, des villages de chasseurs amazoniens aux derniers communistes chinois, en passant par les traders de la City, les six épisodes de la série Capitalisme nous entraînent à travers plus de 22 pays dans une enquête rigoureuse qui ne craint pas de renverser les vieilles idoles et de mettre à mal les idées reçues. Plus d’une vingtaine d’intervenants à la pointe de l’actualité économique nous éclairent pour ce voyage dans le monde de l’après-crise 2008, sur les traces des grands penseurs qui ont jalonné l’histoire du capitalisme.”
Unele episoade se găsesc deja pe site-urile de torrente.
IMAGINI.
„Transnistria, o țară care nu există” – Un album de fotografii al fotoreporterului elvețian Nicolas Righetti și un interviu acordat cotidianului helvet „Le Temps” (de Victor Eskenazy, la Europa Liberă): „Cartea-album a fotoreporterului elvețian înfățișează imagini panoramice și toți cei care l-au intervievat în ultimele două luni în Elveția l-au întrebat din ce motiv. Righetti răspunde că a lucrat cu un mic aparat Kodak, fiindcă a dorit să aibă un contact mai apropiat cu transnistrenii și, adaugă pentru „Le Temps”, „panoramicul s-a impus atunci cînd le-am văzut interioarele, atît de încărcate de istorie, de bibelouri și de cărți, în timp ce exteriorul este gol, vid…”
O serie de imagini de Pawel Kuczynski care ne pun întrebări despre ce nu merge bine în această lume.
Un fotoreportaj din Găgăuzia, semnat de Petruţ Călinescu.
Fotografie de Nicolas Righetti. Sursa: actuels3.rssing.com