𝐈𝐌𝐀𝐆𝐈𝐍𝐈 𝐀𝐋𝐄 𝐕𝐈𝐄𝐓̦𝐈𝐈 𝐁𝐔𝐍𝐄 𝐈̂𝐍 𝐄𝐒𝐓
Expoziție și Forum
Chișinău
14-28 𝒔𝒆𝒑𝒕𝒆𝒎𝒃𝒓𝒊𝒆 2024
Participanți expoziție: 𝐃𝐚𝐫𝐲𝐚 𝐓𝐬𝐲𝐦𝐛𝐚𝐥𝐲𝐮𝐤, 𝐆𝐡𝐞𝐧𝐚𝐝𝐢𝐞 𝐏𝐨𝐩𝐞𝐬𝐜𝐮, 𝐌𝐚𝐫𝐢𝐚 𝐃𝐨𝐧𝐢, 𝐌𝐚𝐫𝐢𝐧𝐚 𝐒𝐮𝐥𝐢𝐦𝐚, 𝐍𝐢𝐤𝐢𝐭𝐚 𝐊𝐚𝐝𝐚𝐧, 𝐏𝐚𝐯𝐞𝐥 𝐁𝐫𝐚̆𝐢𝐥𝐚, 𝐓𝐚𝐭𝐢𝐚𝐧𝐚 𝐅𝐢𝐨𝐝𝐨𝐫𝐨𝐯𝐚 𝐋𝐞𝐟𝐭𝐞𝐫, 𝐀𝐥𝐞𝐱𝐚𝐧𝐝𝐫𝐚 𝐓𝐚𝐭𝐚𝐫, 𝐀𝐧𝐚 𝐁𝐚𝐫𝐛𝐮, 𝐀𝐧𝐚 𝐊𝐮𝐧, 𝐀𝐧𝐝𝐫𝐞𝐢 𝐍𝐚𝐜𝐮, 𝐂𝐚𝐭𝐡𝐞𝐫𝐢𝐧𝐞 𝐌𝐨𝐫𝐥𝐚𝐧𝐝, 𝐃𝐚𝐫𝐢𝐚 𝐍𝐞𝐝𝐞𝐥𝐜𝐮 𝐢̂𝐧 𝐜𝐨𝐥𝐚𝐛𝐨𝐫𝐚𝐫𝐞 𝐜𝐮 𝐂𝐲𝐫𝐢𝐥𝐥 𝐋𝐢𝐦, 𝐉𝐨 𝐁𝐫𝐚̆𝐢𝐥𝐞𝐬𝐜𝐮, 𝐈𝐫𝐢𝐧𝐚 𝐁𝐨𝐭𝐞𝐚 & 𝐉𝐨𝐧 𝐃𝐞𝐚𝐧, 𝐋𝐢𝐥𝐢𝐚 𝐍𝐞𝐧𝐞𝐬𝐜𝐮, 𝐌𝐚𝐫𝐢𝐚 𝐌𝐨𝐫𝐚 𝐢̂𝐧 𝐜𝐨𝐥𝐚𝐛𝐨𝐫𝐚𝐫𝐞 𝐜𝐮 𝐓𝐮𝐝𝐨𝐫 𝐕𝐥𝐚̆𝐝𝐞𝐬𝐜𝐮, 𝐏𝐚𝐮𝐥𝐚 𝐃𝐮𝐧𝐤𝐞𝐫, 𝐑𝐚𝐥𝐮𝐜𝐚 𝐏𝐨𝐩𝐚, 𝐒𝐢𝐥𝐯𝐢𝐚 𝐃𝐨𝐠𝐚𝐫𝐮
Spații expoziție: 𝐁𝐮𝐧𝐤𝐞𝐫, 𝐋𝐮𝐭𝐧𝐢𝐭̦𝐚, 𝐙𝐩𝐚𝐭̦𝐢𝐮
Vernisaj: 14 𝒔𝒆𝒑𝒕𝒆𝒎𝒃𝒓𝒊𝒆 2024
Participanți forum: 𝗖𝗵𝗮𝗿𝗹𝗲𝘀 𝗘𝘀𝗰𝗵𝗲 (𝗼𝗻𝗹𝗶𝗻𝗲), 𝗖𝗼𝗿𝗶𝗻𝗮 𝗢𝗽𝗿𝗲𝗮 (𝗼𝗻𝗹𝗶𝗻𝗲), 𝗘𝗹𝗲𝗻𝗮 𝗖𝗿𝗶𝗽𝗽𝗮, 𝗜𝗿𝗶𝗻𝗮 𝗖𝗶𝗼𝘀, 𝗠𝗮𝗴𝗱𝗮 𝗥𝗮𝗱𝘂, 𝗠𝗶𝗸𝗶 𝗕𝗿𝗮𝗻𝗶𝘀̦𝘁𝗲 (𝗼𝗻𝗹𝗶𝗻𝗲), 𝗦𝗮𝗿𝗮 𝗕𝘂𝗿𝗮𝘆𝗮, 𝗧𝗵𝗲𝗼 𝗣𝗿𝗼𝗱𝗿𝗼𝗺𝗶𝗱𝗶𝘀, 𝗭𝗱𝗲𝗻𝗸𝗮 𝗕𝗮𝗱𝗼𝘃𝗶𝗻𝗮𝗰 (𝗼𝗻𝗹𝗶𝗻𝗲), 𝗗𝗶𝗮𝗻𝗮 𝗠𝘂𝗻𝘁𝗲𝗮𝗻𝘂, 𝗟𝗶𝗹𝗶𝗮 𝗗𝗿𝗮𝗴𝗻𝗲𝘃𝗮, 𝗡𝗼𝗿𝗮 𝗗𝗼𝗿𝗼𝗴𝗮𝗻, 𝗢𝗰𝘁𝗮𝘃𝗶𝗮𝗻 𝗘𝘀̦𝗮𝗻𝘂 (𝗼𝗻𝗹𝗶𝗻𝗲), 𝗣𝗮𝘃𝗲𝗹 𝗕𝗿𝗮̆𝗶𝗹𝗮, 𝗥𝘂𝘀𝗮𝗻𝗱𝗮 𝗖𝘂𝗿𝗰𝗮̆, 𝗦̦𝘁𝗲𝗳𝗮𝗻 𝗥𝘂𝘀𝘂, 𝗧𝗮𝘁𝗶𝗮𝗻𝗮 𝗙𝗶𝗼𝗱𝗼𝗿𝗼𝘃𝗮 𝗟𝗲𝗳𝘁𝗲𝗿, 𝗩𝗮𝗹𝗲𝗿𝗶𝗮 𝗕𝗮𝗿𝗯𝗮𝘀, 𝗩𝗶𝘁𝗮𝗹𝗶𝗲 𝗦𝗽𝗿𝗶̂𝗻𝗰𝗲𝗮𝗻𝗮̆, 𝗩𝗹𝗮𝗱𝗶𝗺𝗶𝗿 𝗨𝘀 𝘀̦𝗶 𝗮𝗹𝘁̦𝗶𝗶
𝐌𝐮𝐳𝐞𝐮𝐥 𝐍𝐚𝐭̦𝐢𝐨𝐧𝐚𝐥 𝐝𝐞 𝐀𝐫𝐭𝐚̆ 𝐚𝐥 𝐌𝐨𝐥𝐝𝐨𝐯𝐞𝐢
15 𝒔𝒆𝒑𝒕𝒆𝒎𝒃𝒓𝒊𝒆 2024
𝗖𝘂𝗿𝗮𝘁𝗼𝗿𝗶: 𝗖𝗼𝗺𝗶𝘁𝗲𝘁𝘂𝗹 𝗽𝗲𝗻𝘁𝗿𝘂 𝗥𝗲𝘀𝘂𝗿𝗲𝗰𝘁̦𝗶𝗲 (Adelina Luft, Nora Dorogan, Ovidiu Țichindeleanu, Raluca Voinea)
În perioada 14 – 28 septembrie 2024 se va desfășura la Chișinău proiectul „Imagini ale vieții bune în Est” organizat de tranzit.ro/ București în parteneriat cu teatru-spălătorie, Asociația Ksak (Centrul pentru Artă Contemporană Chișinău) prin spațiul Bunker, galeria Lutnița, Zpațiu și Muzeul Național de Artă al Moldovei. Curatoriat de Adelina Luft, Nora Dorogan, Ovidiu Țichindeleanu și Raluca Voinea, proiectul constă într-o expoziție organizată la spațiile partenere, deschisă pe 14 septembrie, și un forum public la Muzeul Național de Artă al Moldovei, ce va avea loc pe 15 septembrie.
Proiectul „Imagini ale vieţii bune în Est” caută schiţe de răspunsuri şi capete de pod pentru următoarea provocare generală, relevantă dincolo de frontiere, pentru societăţile din întreaga regiune, într-o perioadă istorică turbulentă: recâștigarea puterii de simbolizare, după o îndelungă perioadă în care Estul Europei a trecut printr-o vastă devalorizare materială, socială şi culturală, compensată prin importuri de modele, simboluri și autorități. Acest proiect propune profilarea ideii de viață bună pe un fond critic, care nu neagă ci conștientizează importurile abuzive și distrugerile din trecutul recent, proximitatea actuală cu războiul şi posibilitatea catastrofelor viitoare, inclusiv ecologice. Dacă buen vivir şi sumak kawsay au fost propuse de mişcări indigene din America Centrală şi de Sud ca simboluri unificatoare ale filosofiilor şi practicilor locale ce creează bunăstare şi restaurare ecologică în moduri de viaţă comunitară din care violenţa, extractivismul şi consumerismul sînt reduse sau nu mai au loc, ce imagini ale vieţii bune din Est pot da un prim răspuns acestui apel? Dacă din India am luat cunoştinţă de practica sangam-urilor, a întâlnirilor colective în care se discută despre alternative sistemice în viaţa de zi cu zi, atât la nivel practic cât şi conceptual, împărtăşind experienţe şi viziuni colective – ce conversaţii, forumuri şi reuniuni pot fi convenite, astfel încît răspunsurile la necesităţi locale să se deschidă înspre adresarea unor probleme globale sau internaţionale?
Cuvintele imagine, viaţă bună şi Est din titlul proiectului sunt totodată provocări de a gândi în afara cadrelor preconcepute. Provocarea de a gândi imaginea verbal, ca pe o acţiune în timp, mai degrabă decât o suprafață în spațiu. De a intra în profunzimea realității, dincolo de practicile ce produc imagini în sensul de stil, de reflexie a unor realităţi date, ori prin reducerea profunzimilor la suprafaţă. Provocarea de a situa propria viaţă în toiul unei realităţi dinamice, în mijlocul transformărilor, și de a figura simbolurile acestor transformări complexe. De a lucra critic pentru a cultiva o viaţă bună care se bazează pe relaţii etice cu lumea din jur şi pe recunoașterea micilor și marilor probleme. Provocarea de a regândi Estul şi zonele sale de corelație, creaţie şi reinventare, în ciuda dislocării, dezrădăcinării și devalorizării.
Cursul independent „Tehnologii non-occidentale pentru o viață bună” a avut loc în perioada octombrie 2023 – mai 2024, organizat de Asociația tranzit.ro împreună cu Ovidiu Țichindeleanu ca îndrumător, parte din proiectul Museum of the Commons al confederației L’Internationale. Prin propunerea reorientării sensibilității și a geografiei rațiunii care încadrează mișcările culturale din Europa de Est, cursul a conectat grupul format la Staţia Experimentală de Cercetare pentru Artă şi Viaţă din România cu reflecţii, practici şi iniţiative inovatoare din alte zone ale lumii care abordează mari probleme şi provocări globale prin soluţii locale. S-a iniţiat astfel o conversaţie cu mesageri ai unor naţiuni indigene din Abya Yala (America), din Kurdistan şi din India, pentru a elabora uneltele necesare unui imaginar ecologic și comunitar, pentru a cultiva resurse dormante sau ignorate, pentru a crea în cele din urmă noi spaţii şi instituţii în care cercetarea şi munca pot avea loc în situaţii conviviale și pe baze etice pronunţate.
Proiectul „Imagini ale vieții bune în Est” este curatoriat de colectivul fluid „Comitetul pentru resurecție” și este organizat în cadrul Museum of the Commons.
***
𝐴𝑐𝑒𝑠𝑡 𝑝𝑟𝑜𝑖𝑒𝑐𝑡 𝑒𝑠𝑡𝑒 𝑐𝑜𝑓𝑖𝑛𝑎𝑛𝑡̦𝑎𝑡 𝑑𝑒 𝐼𝑛𝑠𝑡𝑖𝑡𝑢𝑡𝑢𝑙 𝐶𝑢𝑙𝑡𝑢𝑟𝑎𝑙 𝑅𝑜𝑚𝑎̂𝑛, 𝑝𝑟𝑖𝑛 𝑃𝑟𝑜𝑔𝑟𝑎𝑚𝑢𝑙 𝐶𝑎𝑛𝑡𝑒𝑚𝑖𝑟 – 𝑝𝑟𝑜𝑔𝑟𝑎𝑚 𝑑𝑒 𝑓𝑖𝑛𝑎𝑛𝑡̦𝑎𝑟𝑒 𝑝𝑒𝑛𝑡𝑟𝑢 𝑝𝑟𝑜𝑖𝑒𝑐𝑡𝑒 𝑐𝑢𝑙𝑡𝑢𝑟𝑎𝑙𝑒 𝑑𝑒𝑠𝑡𝑖𝑛𝑎𝑡𝑒 𝑚𝑒𝑑𝑖𝑢𝑙𝑢𝑖 𝑖𝑛𝑡𝑒𝑟𝑛𝑎𝑡̦𝑖𝑜𝑛𝑎𝑙. 𝐼𝑛𝑠𝑡𝑖𝑡𝑢𝑡𝑢𝑙 𝐶𝑢𝑙𝑡𝑢𝑟𝑎𝑙 𝑅𝑜𝑚𝑎̂𝑛 𝑛𝑢 𝑒𝑠𝑡𝑒 𝑟𝑒𝑠𝑝𝑜𝑛𝑠𝑎𝑏𝑖𝑙 𝑑𝑒 𝑐𝑜𝑛𝑡̦𝑖𝑛𝑢𝑡𝑢𝑙 𝑝𝑟𝑜𝑖𝑒𝑐𝑡𝑢𝑙𝑢𝑖 𝑠𝑎𝑢 𝑑𝑒 𝑚𝑜𝑑𝑢𝑙 𝑖̂𝑛 𝑐𝑎𝑟𝑒 𝑟𝑒𝑧𝑢𝑙𝑡𝑎𝑡𝑒𝑙𝑒 𝑝𝑟𝑜𝑖𝑒𝑐𝑡𝑢𝑙𝑢𝑖 𝑝𝑜𝑡 𝑓𝑖 𝑓𝑜𝑙𝑜𝑠𝑖𝑡𝑒. 𝐴𝑐𝑒𝑠𝑡𝑒𝑎 𝑠𝑢𝑛𝑡 𝑖̂𝑛 𝑖̂𝑛𝑡𝑟𝑒𝑔𝑖𝑚𝑒 𝑟𝑒𝑠𝑝𝑜𝑛𝑠𝑎𝑏𝑖𝑙𝑖𝑡𝑎𝑡𝑒𝑎 𝑏𝑒𝑛𝑒𝑓𝑖𝑐𝑖𝑎𝑟𝑢𝑙𝑢𝑖 𝑓𝑖𝑛𝑎𝑛𝑡̦𝑎̆𝑟𝑖𝑖.
𝗠𝘂𝘀𝗲𝘂𝗺 𝗼𝗳 𝘁𝗵𝗲 𝗖𝗼𝗺𝗺𝗼𝗻𝘀 𝗲𝘀𝘁𝗲 𝗰𝗼𝗳𝗶𝗻𝗮𝗻𝘁̧𝗮𝘁 𝗱𝗲 𝗨𝗻𝗶𝘂𝗻𝗲𝗮 𝗘𝘂𝗿𝗼𝗽𝗲𝗮𝗻𝗮̆. 𝗣𝘂𝗻𝗰𝘁𝗲𝗹𝗲 𝗱𝗲 𝘃𝗲𝗱𝗲𝗿𝗲 𝘀̧𝗶 𝗼𝗽𝗶𝗻𝗶𝗶𝗹𝗲 𝗲𝘅𝗽𝗿𝗶𝗺𝗮𝘁𝗲 𝗮𝗽𝗮𝗿𝘁̧𝗶𝗻 𝗲𝘅𝗰𝗹𝘂𝘀𝗶𝘃 𝗮𝘂𝘁𝗼𝗿𝗶𝗹𝗼𝗿 𝘀̧𝗶 𝗻𝘂 𝗿𝗲𝗳𝗹𝗲𝗰𝘁𝗮̆ 𝗶̂𝗻 𝗺𝗼𝗱 𝗻𝗲𝗰𝗲𝘀𝗮𝗿 𝗽𝘂𝗻𝗰𝘁𝗲𝗹𝗲 𝗱𝗲 𝘃𝗲𝗱𝗲𝗿𝗲 𝘀̧𝗶 𝗼𝗽𝗶𝗻𝗶𝗶𝗹𝗲 𝗨𝗻𝗶𝘂𝗻𝗶𝗶 𝗘𝘂𝗿𝗼𝗽𝗲𝗻𝗲 𝘀𝗮𝘂 𝗮𝗹𝗲 𝗔𝗴𝗲𝗻𝘁̧𝗶𝗲𝗶 𝗘𝘅𝗲𝗰𝘂𝘁𝗶𝘃𝗲 𝗘𝘂𝗿𝗼𝗽𝗲𝗻𝗲 𝗽𝗲𝗻𝘁𝗿𝘂 𝗘𝗱𝘂𝗰𝗮𝘁̧𝗶𝗲 𝘀̧𝗶 𝗖𝘂𝗹𝘁𝘂𝗿𝗮̆ (𝗘𝗔𝗖𝗘𝗔). 𝗡𝗶𝗰𝗶 𝗨𝗻𝗶𝘂𝗻𝗲𝗮 𝗘𝘂𝗿𝗼𝗽𝗲𝗮𝗻𝗮̆, 𝗻𝗶𝗰𝗶 𝗘𝗔𝗖𝗘𝗔 𝗻𝘂 𝗽𝗼𝘁 𝗳𝗶 𝗳𝗮̆𝗰𝘂𝘁𝗲 𝗿𝗮̆𝘀𝗽𝘂𝗻𝘇𝗮̆𝘁𝗼𝗮𝗿𝗲 𝗽𝗲𝗻𝘁𝗿𝘂 𝗮𝗰𝗲𝘀𝘁𝗲𝗮.
𝗙𝘂𝗻𝗱𝗮𝘁̧𝗶𝗮 𝗘𝗥𝗦𝗧𝗘 𝗲𝘀𝘁𝗲 𝗽𝗮𝗿𝘁𝗲𝗻𝗲𝗿𝘂𝗹 𝗽𝗿𝗶𝗻𝗰𝗶𝗽𝗮𝗹 𝗮𝗹 𝘁𝗿𝗮𝗻𝘇𝗶𝘁.𝗿𝗼.
[English]
𝐈𝐌𝐀𝐆𝐄𝐒 𝐎𝐅 𝐓𝐇𝐄 𝐆𝐎𝐎𝐃 𝐋𝐈𝐅𝐄 𝐈𝐍 𝐓𝐇𝐄 𝐄𝐀𝐒𝐓
Exhibition and Forum
Chișinău
14-28 𝑺𝒆𝒑𝒕𝒆𝒎𝒃𝒆𝒓 2024
Exhibition participants: 𝐃𝐚𝐫𝐲𝐚 𝐓𝐬𝐲𝐦𝐛𝐚𝐥𝐲𝐮𝐤, 𝐆𝐡𝐞𝐧𝐚𝐝𝐢𝐞 𝐏𝐨𝐩𝐞𝐬𝐜𝐮, 𝐌𝐚𝐫𝐢𝐚 𝐃𝐨𝐧𝐢, 𝐌𝐚𝐫𝐢𝐧𝐚 𝐒𝐮𝐥𝐢𝐦𝐚, 𝐍𝐢𝐤𝐢𝐭𝐚 𝐊𝐚𝐝𝐚𝐧, 𝐏𝐚𝐯𝐞𝐥 𝐁𝐫𝐚̆𝐢𝐥𝐚, 𝐓𝐚𝐭𝐢𝐚𝐧𝐚 𝐅𝐢𝐨𝐝𝐨𝐫𝐨𝐯𝐚 𝐋𝐞𝐟𝐭𝐞𝐫, 𝐀𝐥𝐞𝐱𝐚𝐧𝐝𝐫𝐚 𝐓𝐚𝐭𝐚𝐫, 𝐀𝐧𝐚 𝐁𝐚𝐫𝐛𝐮, 𝐀𝐧𝐚 𝐊𝐮𝐧, 𝐀𝐧𝐝𝐫𝐞𝐢 𝐍𝐚𝐜𝐮, 𝐂𝐚𝐭𝐡𝐞𝐫𝐢𝐧𝐞 𝐌𝐨𝐫𝐥𝐚𝐧𝐝, 𝐃𝐚𝐫𝐢𝐚 𝐍𝐞𝐝𝐞𝐥𝐜𝐮 𝐢𝐧 𝐜𝐨𝐥𝐥𝐚𝐛𝐨𝐫𝐚𝐭𝐢𝐨𝐧 𝐰𝐢𝐭𝐡 𝐂𝐲𝐫𝐢𝐥𝐥 𝐋𝐢𝐦, 𝐉𝐨 𝐁𝐫𝐚̆𝐢𝐥𝐞𝐬𝐜𝐮, 𝐈𝐫𝐢𝐧𝐚 𝐁𝐨𝐭𝐞𝐚 & 𝐉𝐨𝐧 𝐃𝐞𝐚𝐧, 𝐋𝐢𝐥𝐢𝐚 𝐍𝐞𝐧𝐞𝐬𝐜𝐮, 𝐌𝐚𝐫𝐢𝐚 𝐌𝐨𝐫𝐚 𝐢𝐧 𝐜𝐨𝐥𝐥𝐚𝐛𝐨𝐫𝐚𝐭𝐢𝐨𝐧 𝐰𝐢𝐭𝐡 𝐓𝐮𝐝𝐨𝐫 𝐕𝐥𝐚̆𝐝𝐞𝐬𝐜𝐮, 𝐏𝐚𝐮𝐥𝐚 𝐃𝐮𝐧𝐤𝐞𝐫, 𝐑𝐚𝐥𝐮𝐜𝐚 𝐏𝐨𝐩𝐚, 𝐒𝐢𝐥𝐯𝐢𝐚 𝐃𝐨𝐠𝐚𝐫𝐮
Exhibition venues: 𝐁𝐮𝐧𝐤𝐞𝐫, 𝐋𝐮𝐭𝐧𝐢𝐭̦𝐚, 𝐙𝐩𝐚𝐭̦𝐢𝐮
Opening: 14 𝑺𝒆𝒑𝒕𝒆𝒎𝒃𝒆𝒓 2024
Forum participants: 𝗖𝗵𝗮𝗿𝗹𝗲𝘀 𝗘𝘀𝗰𝗵𝗲 (𝗼𝗻𝗹𝗶𝗻𝗲), 𝗖𝗼𝗿𝗶𝗻𝗮 𝗢𝗽𝗿𝗲𝗮 (𝗼𝗻𝗹𝗶𝗻𝗲), 𝗘𝗹𝗲𝗻𝗮 𝗖𝗿𝗶𝗽𝗽𝗮, 𝗜𝗿𝗶𝗻𝗮 𝗖𝗶𝗼𝘀, 𝗠𝗮𝗴𝗱𝗮 𝗥𝗮𝗱𝘂, 𝗠𝗶𝗸𝗶 𝗕𝗿𝗮𝗻𝗶𝘀̦𝘁𝗲 (𝗼𝗻𝗹𝗶𝗻𝗲), 𝗦𝗮𝗿𝗮 𝗕𝘂𝗿𝗮𝘆𝗮, 𝗧𝗵𝗲𝗼 𝗣𝗿𝗼𝗱𝗿𝗼𝗺𝗶𝗱𝗶𝘀, 𝗭𝗱𝗲𝗻𝗸𝗮 𝗕𝗮𝗱𝗼𝘃𝗶𝗻𝗮𝗰 (𝗼𝗻𝗹𝗶𝗻𝗲), 𝗗𝗶𝗮𝗻𝗮 𝗠𝘂𝗻𝘁𝗲𝗮𝗻𝘂, 𝗟𝗶𝗹𝗶𝗮 𝗗𝗿𝗮𝗴𝗻𝗲𝘃𝗮, 𝗡𝗼𝗿𝗮 𝗗𝗼𝗿𝗼𝗴𝗮𝗻, 𝗢𝗰𝘁𝗮𝘃𝗶𝗮𝗻 𝗘𝘀̦𝗮𝗻𝘂 (𝗼𝗻𝗹𝗶𝗻𝗲), 𝗣𝗮𝘃𝗲𝗹 𝗕𝗿𝗮̆𝗶𝗹𝗮, 𝗥𝘂𝘀𝗮𝗻𝗱𝗮 𝗖𝘂𝗿𝗰𝗮̆, 𝗦̦𝘁𝗲𝗳𝗮𝗻 𝗥𝘂𝘀𝘂, 𝗧𝗮𝘁𝗶𝗮𝗻𝗮 𝗙𝗶𝗼𝗱𝗼𝗿𝗼𝘃𝗮 𝗟𝗲𝗳𝘁𝗲𝗿, 𝗩𝗮𝗹𝗲𝗿𝗶𝗮 𝗕𝗮𝗿𝗯𝗮𝘀, 𝗩𝗶𝘁𝗮𝗹𝗶𝗲 𝗦𝗽𝗿𝗶̂𝗻𝗰𝗲𝗮𝗻𝗮̆, 𝗩𝗹𝗮𝗱𝗶𝗺𝗶𝗿 𝗨𝘀 𝗮𝗻𝗱 𝗼𝘁𝗵𝗲𝗿𝘀
𝐍𝐚𝐭𝐢𝐨𝐧𝐚𝐥 𝐀𝐫𝐭 𝐌𝐮𝐬𝐞𝐮𝐦 𝐨𝐟 𝐌𝐨𝐥𝐝𝐨𝐯𝐚
15 𝑺𝒆𝒑𝒕𝒆𝒎𝒃𝒆𝒓 2024
𝗖𝘂𝗿𝗮𝘁𝗼𝗿𝘀: 𝗧𝗵𝗲 𝗥𝗲𝘀𝘂𝗿𝗿𝗲𝗰𝘁𝗶𝗼𝗻 𝗖𝗼𝗺𝗺𝗶𝘁𝘁𝗲𝗲 (Adelina Luft, Nora Dorogan, Ovidiu Țichindeleanu, Raluca Voinea)
From 14 to 28 September 2024 the project “Images of the Good Life in the East” will take place in Chișinău, organized by tranzit.ro/Bucharest in partnership with teatru-spălătorie, Ksak Association (Center for Contemporary Art Chișinău) and Bunker space, Lutnița gallery, Zpațiu, and The National Art Museum of Moldova. Curated by Adelina Luft, Nora Dorogan, Ovidiu Țichindeleanu, and Raluca Voinea, the project consists of an exhibition in the partner spaces with an opening on 14 September, and a public forum at the National Art Museum of Moldova taking place on 15 September.
The project “Images of the Good Life in the East” is an attempt to look for preliminary answers and bridge ends for the next general challenge, relevant beyond borders and for societies across the region in a turbulent historical time: regaining the power of symbolization after a long period in which the East of Europe has suffered an extensive material, social and cultural devaluation, compensated by an import of models, symbols and influences. This project proposes profiling the idea of a good life amid a critical backdrop which does not negate, but acknowledges the abusive imports and destructions in the recent past, the current proximity to war and the possibility of future catastrophes, including ecological ones. If buen vivir and sumak kawsay have been proposed by indigenous movements from Central and South America as unifying symbols of local philosophies and practices which shape wellbeing and ecological restoration through communal ways of living where violence, extractivism and consumerism are reduced or eliminated, what images of the good life in the East can provide an initial answer to this call? If from India we have learned about sangam practices, of collective meetings to discuss systemic alternatives in day-to-day life, both at a practical and conceptual level, sharing experiences and collective visions, what conversations, forums or gatherings can be agreed upon so that the answers to local needs could be opened towards addressing global and international problems?
The words image, good life, and East from the title of the project are also provocations to think outside preconceived frameworks. The challenge to think of the image verbally, as an action in time, rather than a surface within a space. To crack into the depth of reality beyond practices that produce images as style, reflections of a given reality, or reducing depth to a surface. The challenge to situate one’s own life in the midst of a dynamic reality, ongoing transformations, and to shape the symbols of such complex shifts. To work critically in order to cultivate a good life based on ethical relations with the world around and on the acknowledgement of small and large issues. The challenge to rethink the East and its zones of correlation, creation and reinvention, despide dislocation, uprooting and devaluation.
The independent course “Non-Western Technologies for the Good Life” took place from October 2023 to May 2024 and was organized by tranzit.ro Association together with Ovidiu Țichindeleanu as mentor, part of the L’Internationale Confederation’s project Museum of the Commons. By proposing a reorientation of sensibilities and cartography of reason that frame cultural movements in Eastern Europe, the course connected the group formed at The Experimental Station for Research on Art and Life with reflections, practices and innovative initiatives from different places around the world that tackle important issues and global challenges via local solutions. A conversation has been shaped with messengers from indigenous nations such as Abya Yala (America), Kurdistan and India, to elaborate tools indispensable to an ecological and communal imaginary, to cultivate vegetative or ignored resources, and to ultimately create new spaces and institutions in which research and work can take place in convivial situations and on strong ethical footing.
The project “Images of the Good Life in the East” is curated by the fluid collective “The Resurrection Committee” and is organized within the framework of the Museum of the Commons.
***
𝑇ℎ𝑖𝑠 𝑝𝑟𝑜𝑗𝑒𝑐𝑡 𝑖𝑠 𝑐𝑜𝑓𝑖𝑛𝑎𝑛𝑐𝑒𝑑 𝑏𝑦 𝑡ℎ𝑒 𝑅𝑜𝑚𝑎𝑛𝑖𝑎𝑛 𝐶𝑢𝑙𝑡𝑢𝑟𝑎𝑙 𝐼𝑛𝑠𝑡𝑖𝑡𝑢𝑡𝑒 𝑡ℎ𝑟𝑜𝑢𝑔ℎ 𝑡ℎ𝑒 𝐶𝑎𝑛𝑡𝑒𝑚𝑖𝑟 𝑃𝑟𝑜𝑔𝑟𝑎𝑚𝑚𝑒 – 𝑎 𝑓𝑢𝑛𝑑𝑖𝑛𝑔 𝑓𝑟𝑎𝑚𝑒𝑤𝑜𝑟𝑘 𝑓𝑜𝑟 𝑐𝑢𝑙𝑡𝑢𝑟𝑎𝑙 𝑝𝑟𝑜𝑗𝑒𝑐𝑡𝑠 𝑖𝑛𝑡𝑒𝑛𝑑𝑒𝑑 𝑓𝑜𝑟 𝑡ℎ𝑒 𝑖𝑛𝑡𝑒𝑟𝑛𝑎𝑡𝑖𝑜𝑛𝑎𝑙 𝑒𝑛𝑣𝑖𝑟𝑜𝑛𝑚𝑒𝑛𝑡.
𝑇ℎ𝑒 𝑅𝑜𝑚𝑎𝑛𝑖𝑎𝑛 𝐶𝑢𝑙𝑡𝑢𝑟𝑎𝑙 𝐼𝑛𝑠𝑡𝑖𝑡𝑢𝑡𝑒 𝑐𝑎𝑛𝑛𝑜𝑡 𝑏𝑒 ℎ𝑒𝑙𝑑 𝑟𝑒𝑠𝑝𝑜𝑛𝑠𝑖𝑏𝑙𝑒 𝑓𝑜𝑟 𝑡ℎ𝑒 𝑐𝑜𝑛𝑡𝑒𝑛𝑡 𝑜𝑓 𝑡ℎ𝑖𝑠 𝑚𝑎𝑡𝑒𝑟𝑖𝑎𝑙.
𝗠𝘂𝘀𝗲𝘂𝗺 𝗼𝗳 𝘁𝗵𝗲 𝗖𝗼𝗺𝗺𝗼𝗻𝘀 𝗶𝘀 𝗰𝗼𝗳𝗶𝗻𝗮𝗻𝗰𝗲𝗱 𝗯𝘆 𝗧𝗵𝗲 𝗘𝘂𝗿𝗼𝗽𝗲𝗮𝗻 𝗨𝗻𝗶𝗼𝗻. 𝗩𝗶𝗲𝘄𝘀 𝗮𝗻𝗱 𝗼𝗽𝗶𝗻𝗶𝗼𝗻𝘀 𝗲𝘅𝗽𝗿𝗲𝘀𝘀𝗲𝗱 𝗮𝗿𝗲 𝗵𝗼𝘄𝗲𝘃𝗲𝗿 𝘁𝗵𝗼𝘀𝗲 𝗼𝗳 𝘁𝗵𝗲 𝗮𝘂𝘁𝗵𝗼𝗿(𝘀) 𝗼𝗻𝗹𝘆 𝗮𝗻𝗱 𝗱𝗼 𝗻𝗼𝘁 𝗻𝗲𝗰𝗲𝘀𝘀𝗮𝗿𝗶𝗹𝘆 𝗿𝗲𝗳𝗹𝗲𝗰𝘁 𝘁𝗵𝗼𝘀𝗲 𝗼𝗳 𝘁𝗵𝗲 𝗘𝘂𝗿𝗼𝗽𝗲𝗮𝗻 𝗨𝗻𝗶𝗼𝗻 𝗼𝗿 𝘁𝗵𝗲 𝗘𝘂𝗿𝗼𝗽𝗲𝗮𝗻 𝗘𝗱𝘂𝗰𝗮𝘁𝗶𝗼𝗻 𝗮𝗻𝗱 𝗖𝘂𝗹𝘁𝘂𝗿𝗲 𝗘𝘅𝗲𝗰𝘂𝘁𝗶𝘃𝗲 𝗔𝗴𝗲𝗻𝗰𝘆 (𝗘𝗔𝗖𝗘𝗔). 𝗡𝗲𝗶𝘁𝗵𝗲𝗿 𝘁𝗵𝗲 𝗘𝘂𝗿𝗼𝗽𝗲𝗮𝗻 𝗨𝗻𝗶𝗼𝗻 𝗻𝗼𝗿 𝗘𝗔𝗖𝗘𝗔 𝗰𝗮𝗻 𝗯𝗲 𝗵𝗲𝗹𝗱 𝗿𝗲𝘀𝗽𝗼𝗻𝘀𝗶𝗯𝗹𝗲 𝗳𝗼𝗿 𝘁𝗵𝗲𝗺.
𝗘𝗥𝗦𝗧𝗘 𝗙𝘂𝗻𝗱𝗮𝘁𝗶𝗼𝗻 𝗶𝘀 𝘁𝗵𝗲 𝗺𝗮𝗶𝗻 𝗽𝗮𝗿𝘁𝗻𝗲𝗿 𝗼𝗳 𝘁𝗿𝗮𝗻𝘇𝗶𝘁.𝗿𝗼.