Intro sau o istorie cu multă bîlbîială.
Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică (ANRE) a anunțat pentru azi, cu începere de la ora 10, la sediul său din strada Columna 90, discuții publice pe marginea raportului de audit asupra calculelor noilor tarife la energia electrică.
La dezbatere vor fi discutate rapoartele RED Union Fenosa şi Gas Natural Fenosa Furnizare Energie iar în zilele următoare vor fi discutate rapoartele de audit ale celorlalți furnizori…
E deja a doua rundă de discuții publice pe marginea tarifelor la energie electrică și gaz pe anul ăsta. Și s-ar putea să nu fie ultima.
Motivul principal e bîlbîiala ANRE care ba anunță dezbateri publice, ba le amînă, ba le desfășoară cu încălcarea legislației, ba ridică ilegal tarifele, ba le coboară tot ilegal. Și tot așa din luna martie pînă azi (adică noiembrie).
Am scris anterior o istorie completă și comentată a bîlbîielii care se oprește însă la luna iulie.
Iar de atunci ANRE nu a făcut decît să persevereze în bîlbîială (de fapt ilegalitate deschisă).
După ce o întreagă țară a criticat Agenția că ar fi ridicat tarifele într-un mod nejustificat, o mulțime de oameni ce pricep în energie au argumentat că tariful a fost calculat ”din pod” și deci trebuie revizuit și recalculat minuțios, după ce cîteva partide politice au protestat față de majorarea tarifelor (unul chiar a reușit să instaleze un Orășel de corturi aiurea lîngă casa lui Vlad Plahotniuc), ANRE s-a trezit, la mijloc de septembrie că e nevoie totuși de o analiză mai complexă a situației și a decis suspendarea majorării tarifelor pentru două luni, pentru ca în acest răstimp operatorii să facă audituri serioase pentru a vedea în ce măsură calculele lor sunt justificate.
Cum prima decizie, cea de majorare, nu era legală (între altele, nu fusese respectată procedura de desfășurare a discuțiilor publice, iar tariful anunțat imediat după discuțiile publice din 17 iulie se deosebea de cel publicat în Monitorul Oficial), cea de-a doua nu putea fi legală nici ea. Și cum două decizii ilegale nu-s suficiente, ANRE a adăugat o a treia, cu privire la prelungirea suspendării majorării cu încă 7 zile.
Ca să fac un scurt rezumat: mîine ANRE hotărăște dacă suspendă suspendarea majorării sau suspendă majorarea tarifelor…
Între timp, din toate părțile (mai ales din exterior) vin semnale că tarifele totuși trebuie majorate.
Ba Secretariatul Comunității Energetice ”salută deciziile de ajustare a tarifelor la energia electrică şi gazele naturale luate de ANRE” (oarecum ironic de vreme ce, reprezentantul acestei instituții, Dirk Buschle, a vizitat Moldova cîteva zile înaintea ședinței ANRE și a colindat, printre altele, Ministerul Economiei, însăși ANRE (!) apoi a vorbit la cîteva posturi de radio și ziare moldovenești. Dirk Buschle a spus peste tot cam același lucru: ”Tariful la energie electrică trebuie majorat, în caz contrar Moldova riscă să se confrunte cu o criză energetică şi ar putea rămâne pe întuneric.” Adică Comunitatea Energetică salută adoptarea unei decizii pentru care a făcut presiune).
În termeni similari, misiunea FMI care a vizitat Moldova în octombrie a ”recomandat” o revizuire a tarifelor la energie electrică, gaz și încălzire până la începutul sezonului de încălzire.
Protestele sociale din vară-toamnă, pe de altă parte, indică faptul că populația nu își dorește în nici un caz aceste majorări. Conform unor estimări ale Băncii Mondiale peste 80 % din locuitori fac parte din categoria ”săracie energetică” (plătesc aproximativ 17 % din venituri pentru resurse energetice, mult peste limita de 10 %).
Și în acest context foarte sensibil și important pentru soarta a milioane de oameni ce vor fi nevoiți să ia de la gura copiilor/părinților pentru a plăti energia electrică și încălzirea (și care s-ar putea eventual alătura protestelor existente), ANRE se pricepe doar să calce ”nemilos” peste legi, norme și eventuale principii.
Discuții publice pe marginea tarifelor la energie electrică: ghid de participare în trei puncte.
Ca și majoritatea cetățenilor moldoveni am cunoștințe foarte sumare în domeniul energetic. De asta mă simt oarecum pierdut în informația tehnică legată de tarife.
Partea bună e că există totuși experți-activiști care traduc informația tehnică în ceva pe priceperea cetățeanului obișnuit (au făcut-o ieri la TV, bunăoară).
Astfel fiecare cetățean care decide să meargă la dezbaterile publice de azi (ori care le va urmări pe net sau altfel, sau care le va contesta în instanță ulterior), se poate înarma cu cunoașterea a cîtorva aspecte esențiale ale problemei.
Nu e suficient pentru o discuție la nivel de experți (și în acest caz chiar nu e nevoie de asta de vreme ce ANRE nu discută, bunăoară, despre înlocuirea unității de măsurare a energiei), ci doar despre tarife și justificarea lor, dar e destul pentru o discuție la nivel de cetățean informat.
În caz că ajungeți (ori priviți) discuția publică despre majorarea tarifelor, atrageți atenția la următoarele momente (vedeți și răspunsul pe care ANRE îl va da):
1. Deciziile de suspendare a majorării tarifelor adoptate la 3 septembrie sunt ilegale din motivul că partea motivatorie a deciziilor este ilegală (ANRE și-a motivat hotărîrea prin a face trimitere la o solicitare a Confederației Naționale a Sindicatelor și alta a Consiliului Național de Securitate. Recomandările acestor instituții nu intră în nici un fel în metodologiile de calculare şi de aplicare a tarifelor reglementate.)
2. Auditul extern, cerut de ANRE, poate verifica cel mult corectitudinea calculelor operatorilor energetici (așa cum este, de exemplu, raportul de audit al companiei Gas Natural Fenosa realizat de KPMG), nu însă și corectiudinea valorilor ce intră în calcule. Altfel spus, auditul extern verifică dacă suma costurilor a fost efectuată corect, nu și dacă costurile înseși au fost calculate/generate corect.
Responsabilitatea de a verifica corectitudinea costurilor (precum și a faptului dacă devizele de cheltuieli nu sunt exagerate sau conțin cheltuieli ascunse) îi revine ANRE care însă preferă să se ascundă după ”auditul extern realizat de companii cu renume”. Adică cu o muncă realizată superficial de alții.
Din acest punct de vedere, auditul extern nu oferă nici un răspuns la cîteva întrebări majore adresate încă în vară: cît de corecte sunt sumele indicate de Gas Natural Fenosa în calitate de investiții? Cît de justificată este includerea în tarif a unor pierderi normative exagerate de energie electrică? În ce măsură este justificată prezența unei rate de rentabilitate exagerată 23% (în străinătate, de regulă, rata rentabilitaţii este cuprinsă între 9 – 13%)?
În acest sens, obligația ANRE nu este să obțină tarife mari sau mici, ci tarife corecte.
3. Procedura de organizare și desfășurare a consultărilor publice, reglementată prin Hotărîrea de Guvern nr. 96 din 16.02.2010, prevede că autoritatea publică este obligată să plaseze pe pagina oficială proiectul hotărîrii și toate documentele care au stat la baza elaborării acestuia cu 15 zile înainte de adoptarea hotărării (regulamentelul se referă la proiectele de acte legislative, normative și administrative iar aprobarea tarifelor este un act legislativ).
După sedințele publice, trebuie să fie efectuat un tabel de sinteză care sa conțină toate recomandarile parvenite de la participantţ. Autoritatea publică trebuie sa indice care recomandări au fost acceptate, iar la recomandările respinse să prezinte argumentări. Acest lucru nu a fost efectuat.