DEZBATERI RECENTE SOCIAL

Oazu Nantoi, curvele și lipsa de solidaritate între/dintre femei

[label shape=”” type=””] Victoria Apostol [/label]

Noi știm cum se numește acea categorie de doamne care unuia îi spune că-l iubește, iar pe de altă parte practică sex pe bani.

Oazu Nantoi, Jurnal TV, 14 iunie 2015

Oazu Nantoi a făcut afirmația de mai sus acum ceva timp în cadrul unei emisiuni la Jurnal TV, dorind în acest fel să ilustreze politica dusă de Autonomia Găgăuză care primește bani de la UE, însă se declară pro-Rusia.

Nantoi a dorit să critice în acest fel Găgăuzia și s-o blameze pentru un comportament calificat drept ipocrit, dar ce treabă au femeile cu politica Găgăuziei?

Cum s-a ajuns că dacă vrem să criticăm politica din R. Moldova, apelăm neapărat la comparații cu femei? În acest sens unii îi califică pe anumiţi politicienii drept curve (deseori am întâlnit pe facebook cum internauții îi numesc pe Filat și Plahotniuc „curve fățarnice”).

Nici eu nu sunt uneori de acord cu politica dusă de autoritățile locale din Găgăuzia, și deseori şi cu cea a politicienilor de la Chișinău, care e la fel de duală și ipocrită ca cea a Găgăuziei, dar pentru a-mi exprima această nemulțumire și critică eu nu apelez la comparații sexiste. Alții totuși o fac, iar acest fapt e deranjant.

E deranjant că formatorii de opinie din Moldova își permit să utilizeze nestingherit prejudecăți de tip sexist și judecăţi morale cu standarde duble. Iar ceea ce a făcut Oazu Nantoi nu e altceva decât o astfel de judecată morală, numită slut shaming.

Slut shaming e un concept ce descrie un act de blamare a femeilor pentru comportamentul sexual (și nu doar!) pe care îl au și care nu se încadrează în normele sociale. Adică, femeile sunt numite curve pentru felul în care se îmbracă, pentru dorințele și comportamentele lor sexuale, pentru sexul de ocazie, pentru avort, pentru flirt, pentru divorț, pentru rolul de amantă, pentru relaţiile cu mai mulți parteneri – într-un cuvânt pentru tot ce fac femeile și nu se încadrează în așteptările și tiparele societății (care de obicei se rezumă la faptul că femeile trebuie să fie supuse, pasive, să nu fie prea active sexual, să nu aibă dorințe și preferințe sexuale, să fie monogame, să fie acoperite, sexy, dar nu prea, doar atunci când vrea bărbatul etc.).

În acelaşi timp, bărbații nu sunt deloc blamaţi pentru același comportament sexual neacceptat de societate, ba din contra, bărbaților societatea le găseşte scuze: „așa sunt bărbații”, „un bărbat adevărat trebuie să aibă și o amantăetc. Mai mult decât atât, aceleaşi comportamente sunt deseori valorizate pozitiv în multe grupuri masculine („Eşti mujic!”).

Avem standarde duble de blamare pentru același tip de comportament. Femeile, dacă sunt amante sau au amanți, sunt curve, iar cînd un bărbat este amant sau are amante, nu el e de vină, ci femeia care s-a băgat la el, care e o curvă. Așa gândește o bună parte a societății din Moldova, dar și din lume.

Însă cel mai tragic este că la noi, în Est, o astfel de gândire e normalizată, e legitimată prin gura unor formatori de opinie ca Oazu Nantoi care ajunge la TV și face slut shaming și nimeni nu reacţionează, ba din contra primește aprobări de la colegii bărbați din platou (sic!).

Un caz similar l-a avut ca erou pe prezentatorul Jurnal TV, Dumitru Mișin, care, în timpul campaniei electorale pentru alegerile parlamentare din toamnă (2014), l-a întrebat pe Vasile Costiuc, președintele Partidului Democrația Acasă, ce zic cei de pe lista partidului despre Domnica Cemortan, care ar fi imorală pentru că a îndrăznit să fie amantă și cum de nu le e rușine lor și partidului să aibă o membră cu reputația pătată. Chiar așa? Însă acest Mișin, de exemplu, nu s-a deranjat să comenteze ”moralitatea” unui lider de partid, și anume Vlad Filat, care a avut amantă și și-a înșelat soția, a făcut chiar mai mult decât Domnica, care nu a înșelat pe nimeni.

Așadar, știind ce perle poate produce Mișin și cât de talentant e la slut shaming, nici nu m-am așteptat că va reacționa negativ la afirmațiile lui Nantoi. Și dacă în platoul televiziunii nu a reacționat nimeni, atunci m-am așteptat cumva că lumea din afara platoului, adică societatea civilă, instituțională și neinstituțională, femei și bărbați vor reacționa.

Parcă deja îmi și imaginam cum un val de public shaming (blam public) dă peste Nantoi ca reacții negative din partea publicului. Parcă deja vedeam un scenariu ca în Vest, adică aproape similar cu cel în care laureatul premiului Nobel Tim Hunt a fost dat chiar afară de la muncă (pe lângă blamul public!) pentru comentariile misogine față de femeile de știință. Zic aproape similar, deoarece nu mă așteptam ca Nantoi să fie dat afară de la locul de muncă (ar fi totuși de menționat că Oazu Nantoi activează la Institutul de Politici Publice, un fel de oază ”progresistă”!). Ar fi prea mult totuși pentru Est, pentru că aici încă nu am ajuns la un așa nivel de blamare a sexismului, dar măcar la ceva acte de blamare publică mă așteptam totuşi. Dar nu a fost să fie. Doar câteva femei au reacționat, iar reacțiile au fost exprimate pe facebook și în cercuri offline de prieteni/prietene.

Cauzele lipsei de reacții în masă sunt multiple, subiective și obiective. Însă una dintre aceste cauze e lipsa solidarității între/dintre femei, care e foarte acută în Republica Moldova. Femeile din Republica Moldova nu se asociază cu situația altor femei, nu se percep ca un grup ce are interese, suferințe, experiențe și scopuri comune. Din contra, ele mereu se află în competiție una cu alta și se percep ca rivale aproape în tot ce fac.

Iar când o femeie e numită curvă sau o categorie de femei sunt catalogate drept imorale și cu reputația pătată, atunci alte femei se grăbesc să se delimiteze de aceste femei și să arate cu degetul. Cazul Domnicăi Cemortan este cel mai elocvent exemplu în acest sens, când zeci de femei i-au sărit în cap numind-o curvă pentru viața ei de amantă. Pe mine mai puțin mă interesează cine e Domnica și viața ei privată, însă mă deranjează slut shaming-ul la care e supusă, mai ales din partea altor femei. Mă deranjează pentru că eu sunt femeie și într-o societate patriarhală cum e cea din Moldova eu pot să devin „curvă” în orice moment al vieții dacă ies din tiparele trasate de societate. Mai mult, eu devin obiect de comparație pentru Nantoi și alții care critică politica din Moldova prin comparații cu o femeie care nu s-a supus normelor patriarhale, cu o femeie care face exact ce face și un bărbat, doar că ea e curvă iar el e un fel de erou sau cel puţin bărbat sadea. Lipsa solidarității între/dintre femei are și ea cauzele sale. Una dintre acestea este interiorizarea gândirii patriarhale, așa cum am mai scris și într-un alt articol, aici pe Platzforma.

Femeile au fost educate de mici să se perceapă una pe alta ca rivale, iar relația dintre soacră și noră ilustrează perfect felul în care gândirea patriarhală își face efectul asupra femeilor de a se percepe ca rivale și de a concura, în loc de a fi solidare și empatice una fața de alta, pentru că vrei sau nu vrei ele au experiențe comune ca femei (atât experiențe biologice cum ar fi menstruația și nașterea, cât și experiențe sociale cum ar fi „pericolul” de a deveni „curve” dacă divorțează, de exemplu), care ar trebui să le apropie și să nu le îndepărteze. Solidaritatea nu înseamnă iubire sau dăruire de viață una față de alta, și nu înseamnă nici să mergi la shopping ca fetele, ci înseamnă să-ți pese de viața altor femei, să-ți pese de discriminarea la care sunt supuse alte femei, chiar dacă tu niciodată nu ai avut această experiență, să-ți pese de misoginia din societate, chiar dacă tu niciodată (lucru puţin probabil) nu ai avut parte de ea, să-ți pese de felul în care femeile sunt prezentate și percepute în societate, să-ți pese atunci când Nantoi face declarații sexiste la TV. Și să-ți pese de aceste lucruri indiferent de etnia, culoarea, orientarea sexuală, religia etc. a acelor femei care sunt supuse sexismului.

Nu știu când femeile din Moldova vor fi solidare unele cu alte și când un val de blamare publică, în primul rând, din partea femeilor va veni asupra lui Nantoi sau oricărei altei persoane (inclusiv femei) care face declarații sexiste. Însă, știu că solidaritatea se învață, nu mușcă și nu te face mai puțin feminină. Mai știu că femeile ar trebuie să conștientizeze că într-o societate patriarhală unde sexualitatea, dorințele și preferințele lor sunt controlate și limitate, nici una nu e scutită de slut shaming. Astăzi e „curvă” Domnica, mâine voi fi „curvă” eu, poimâine tu și tot așa, fiecare pe rând și toate împreună. De aceea e important să reacționăm de fiecare dată când femeile, în mod individual sau colectiv sunt blamate public drept curve, suka, bleadi și prostituate pentru că au îndrăznit „să le spună unora că-i iubesc, iar pe de altă parte să practice sex pe bani”, așa cum o fac și bărbații, deşi nu prea am auzit ca ei să fie blamați public drept curvari, suka, bleadi și prostituați.

Iar la final va las să reflectați asupra imaginii de mai jos. Acesta este un desen realizat în cadrul concursului Dialog Intercultural organizat de Consiliul Național al Tineretului din Moldova care a fost expus public alături de alte desene realizate de alți elevi într-o expoziție, unde i-am și făcut poza. Pentru mine acest desen reflectă o realitate și anume lipsa de solidaritate între/dintre femei care începe să fie vizibilă încă de la o vârstă fragedă. La acea expoziție erau vreo 3 desene care reprezentau aceeași tematică, și anume un grup de femei exclud o altă femeie, în timp ce nu era niciun desen care să reprezinte un grup de bărbați ce exclud un alt bărbat.

expo

Despre autor

Victoria Apostol

Victoria Apostol a studiat Relații Internaționale și Studii Europene în cadrul Școlii Naționale de Studii Politice și Administrative din București, apoi a urmat masterul în Politici, Gen și Minorități din cadrul aceleeași universități. De curand a absolvit masterul în Drepturile Omului la Central European University și lucrează în cadrul Centrului de Resurse pentru Drepturile Omului (CReDO) din Chișinău.

7 Comentarii

  • stimabila, personal nu voi fi nici odata solidara cu o curva , din simplu motiv ca nu accept in genere asa modalitate de existenta!!, ii mia si dati batiei cu ‘prejudecati sexiste”ar fi bine sa va initiati nitel ce-i aia „curva”? cu ref. la domnica, pai si d-ta in ce categorie o bagi pe domnica? ori domnica nu stia ca italianul era casatorit, ori domnica se culca cu el pentru barba lui??? un articol gol, un articol, prin care sa dori sa se arate eficienta unor studii, da f. bine, dar viata bate filmul!!! Cu ref. la expesia dlui Nantoi, suntei se vede prea ‘verde’, pentru a va baga in filosofia vietii!

  • 100% corect! Locuind de aproape 10 ani inafara de Moldova, sunt 100 % de acord ca societatea noastra de acasa e atit de patriarhala si patriRahatul asta ne face ca noi, femeile, sa ne conformam cu unele chestii atit de sexiste ca in West ti-ar sari toata mass-media in cap. Si comentariul cititoarei Raisa e o ilustratie perfecta. Nu e vorba in articol sa suportam meseria de prostituate!!! E vorba ca noi insine, femeile, nu le aparam deloc (ba chiar le sarim in cap) celora dintre noi care sunt numite „curve” pentru comportamentul, care fiind exersat de un barbat, ar fi chiar aprobat. Si o facem mai mult de frica, sa nu fim puse la „прицел” sau sa aratam cit de diferite si evlavioase suntem, mai ales daca pe-alaturi sint urechi de vre-un barbat. De aia in Moldova- si fustele ( in general) sunt mai scurte ca in West, si decolteuri mai deschise, si afirmatii injositoare pentru demnitatea unei femei- mai dese. Ne subestimam si ne injosim reciproc, in loc sa luam apararea una alteia. Cine e Domnica- nu cunosc, nu prea urmaresc stirile. Dar daca miliardele alea erau furate de o femeie-politician, ghiciti, cum ar numi-o si ce i-ar fi facut societatea noastra anti-feminista?

  • @Raisa, Domnica era o imigranta (s-ar putea chiar ilegala!), care se gasea intr-o relatie cu un cetatean italian, capitan al unei corabii si om cu ceva putere. Din cate stim relatia a fost una sentimentala – in care doi parteneri si-au declarat niste sentimente unul pentru altul. A iesit o mare nenorocire cu corabia, dar de ce Domnica o fi ”curva” intr-o relatie intre doi adulti dintre care unul in pozitie clara de putere si din care pozitie i-o fi promis Domnicai luna si stelele?

  • Sunt de acord ca ar putea fi folosit epitetul de „verde”. Multi sunt verzi si in multe chestii. Dar sa nu uitam ca exista fonduri de zeci de mii de euro pentru tot felul de politici in Republica Moldova. Ceea ce spune Victoria nu este nimic iesit din comun, nimic ce ar tine de arta, este un discurs obisnuit feminist radical. O interpretare feminista radicala a lucrurilor. Ar trebui sa ne obisnuim deja. Probabil si cu faptul ca nu o sa mai fie radical, pentru ca devine mainstream. Steaua Victoriei abia rasare si mult timp ne va lumina realitatea care va deveni in urmatorii ani „realitate patriarhala”.

    Si acuma parerea mea:

    1. Chiar e bine sa fii curva sau curvar? Vorbesc de sensul clasic, acela la care s-a referit Nantoi. A fi curva sau curvar intra in contradictie cu ideea de fidelitate fata de partener, respect fata de partener. Ei, dar exista si notiunea de relatie deschisa. Fiecare cu suruburile lui…

    2. Oare (cam toti )parintii care nu vor ca copiii lor sa ajunga curve sau curvari sunt chiar asa de opaci? Aici mai adaug la sensul de persoana infidela si sensurile de prostituat, prostituata si de persoana care schimba in permanenta partenerii.

    3. De unde ideea asta ca barbatii ar fi tare solidari intre ei? Oare ideea asta nu contravine mitului femeilor care sunt blande, intelegatoare, cooperante, etc. (in orice caz mai mult decat barbatii)? Feministii trebuie sa decida ori e asa, ori e altfel. Eu in orice caz am vazut mai multa solidaritate feminina decat masculina. Femeile au un spirit de grup mult mai puternic ca al barbatilor. Daca e doar perceptie, subliniez ca parerea ta, Victoria, tot perceptie personala este.

    4. Oazu Nantoi nu poate fi acuzat de slut shaming (desi nu as vrea sa-l vad laudat nici pentru slut prouding) pentru ca lipsa de fidelitate nu e ceva cu care sa te lauzi. Daca tii la fidelitate. Daca nu, flag v ruki… In orice caz mai exista chestii reprobabile. Inca. Dar sa nu uitam ca si glorificarea hotilor este o realitate in anumite culturi.

    5. Nu sunt de acord cu definitia pe care o dai slut shamingului. Si e absurd ca o aplici doar femeilor. Am auzit foarte multi barbati condamnand barbatii care isi inselau partenerele. Ii numeau curvari in fata. De unde iei tu idei ca” barbatii nu sunt deloc blamati pentru acelasi comportament…, ci ca societatea le gaseste scuze” nici prin cap nu-mi trece. Numai nu din realitate. Cred ca traim in doua RM diferite. Sunt de acord sa facem sondaje, cu intrebari multiple, dar sincere, nu din astea fabricate ca sa iasa ce-ti trebuie.

    6. Controlul sexualitatii este ceva foarte complex. Tin sa le reamintesc ca control exista si in domeniul alimentar si in ce priveste educatia scolara si normele profesionale, etc. Se numeste civilizatie. Si nimeni nu spune ca e lucru rau obligativitatea anuala a reviziei tehnice sau existenta regulilor de circulatie. Cat priveste sexul pana si anticonceptionalele reprezinta un control, iar despre obligativitatea prezervativului nici nu mai spun cata galagie ai facut.

    7. Patriarhatul asta, (gen, daca iese Chirtoaca, suntem sexisti) care e o fantoma a trecutului si care niciodata nu a fost atat de consistent precum il creionezi, cred ca se reduce la ideea de fidelitate. Si da, femeile sunt mai interesate sa accentueze fidelitatea, chiar daca in realitate multe (ca si barbatii) sunt infidele. Si sigur ca multe femei vor intretinerea mitului doar a promiscuitatii masculine. Paradoxal? Nu e, pentru ca femeia naste, iar copilul il cresc amandoi. Copilul pe care il naste este al ei, dar nu neaparat si al prezumptivului tata. Care ar putea sa nu fie de acord sa-l creasca.

    (Din motive diferite multi barbati urmaresc intretinerea mitului promiscuitatii masculine. Dar deja e un alt subiect)

    Nu te blamez, Victoria, pentru articolul asta cu toate ca-l vad plin de imprecizii, apocaliptic, partizan, generalizant si sexist. Imi pare rau de altceva. Unul dintre scopurile mele in viata,unul important, este sa le arat oamenilor ca sunt puternici, liberi, ca pot obtine ce vor, ce merita si ca au dreptul la fericire. Si ca face sa munceasca pentru asta. Ceea ce faci tu este sa prezinti o imagine infantila si a femeilor: victime perpetue care tot trebuie salvate de societatea-mama cea vitrega si barbatul-animal rapitor. Si faptele te contrazic (ex. varsta de pensionare). Si tie ti-e totuna si de lipsa de adevar in discurs, de raul pe care il abati asupra barbatilor si pe cel pe care il abati asupra femeilor. Cred ca esti si verde, si interesata. Na ciujoie gore… Si adevarul ca societatea asta chiar are probleme reale. Dar sa furam timp si energie pentru a rezolva probleme imaginate, cu solutii cu consecinte grave in viitor…

    Termin cu un banc care arata ca lucrurile nu trebuie luate in tragic si nici unilateral si nici sexist:

    Doua babe, sprijinite in carje, la o nunta, privesc cum tinerii danseaza.
    Una, aratand spre mireasa: – Frumoasa-i cataua!!!
    Cealalta (aratand spre mire): Da’ las’ ca nis’ turbu’ nu-i di lasat!!!

    Sexism? Aiurea. Probabil, invidie + admiratie si dorinta + admiratie. Si o exprimare mai din topor. Rau? Da’ ce animalul nu-i si el om?!

  • Mda… Cit extremism in acest articol. Daca asa sa iai orice declaratie si orice lucru poti sa intorci in directia in care iti convine tie(sau ideiilor tale).
    Nu uitati totul e bine dar cu masura.
    Cine sunt cei mai mari rasisti in ziua de azi ? Negrii din USA. Ei au devenit mult mai rasisti decit albii si au dus la extreme multe chestii ca exemplu utilizarea cuvintului „negru”. Prostii.
    Invatati sa nu fiti extremisti – nici-o data nu a dus la bine acest curent.

  • S-au declarat 2% romnai in Basarabia? Ai pus punctul pe I Vladimirecule(nume istoric mare pt romnai , desi a fost ofiter in armata tarista!) un singur lucru ai uita sa spui , dragutle bace Vladimirescu despre recansamnatul tau comunist!!! Acela nu a fost recensamant!! A fost un simulacru de recensamant!! Sau mai bine zis un recensamant cu pistolu pe masa si cu creionul inghesuit in pumnul mamaligarilor!! Or, un recensamant se face fara pistoale , fara sule in coaste si nu cu creionu pus in mana celui care il crezi tu ca-l poti minti si stapani. Cu alte cuvinte, vreau sa zic , mai lasa-ne cu inimidarile tale de rusnac certat cu insai generozitatea marii culturi rusesti!!! Mai citeste odat pe Boris Pasternac, de pilda. Sau daca vrei si pe Ana Ahmatova!!! au alta judecata decat tine. Incearca!!!Nu ricica pumnul la nimeni si nu se va ridica niciu pumn impotriva ta!!!Lasa-i tu pe romnai in pace si i-al la rost pe stalin al tau care a semnat cu hitler tratatul Ribbentrop-Molotov!! Se aude Vladimirescule?!!

Lasa un comentariu